Zoals eb en vloed komen en gaan zo heeft de mens ook behoefte aan een balans tussen gezelschap en stilte, tussen inspanning en ontspanning. Voor hooggevoelige mensen die het leven veelal intenser waarnemen is dit zelfs een must. Doe je dit niet of te laat, dan zal je merken dat je sneller geprikkeld reageert en informatie niet of nauwelijks meer opneemt.

Daarbij kan je inlevingsvermogen zo groot zijn dat het soms lijkt alsof de behoefte van een ander die van jou is. Hierdoor kan je het contact met jezelf en je eigen behoeften kwijtraken en is het zelfs noodzakelijk even helemaal alleen te zijn om zo je eigen behoeften weer te voelen.

Tip Dit gaat niet om een saaie balans waarbij je elke dag en op elk moment helemaal zen bent. Dat is onmogelijk en op den duur ook ongelofelijk saai (zeker wanneer je een prikkelzoekende, of extravere HSP/HSS bent). Meer om een globale balans waarbij net als met golven van de zee je de ene keer wat meebeweegt in actie en de andere keer in weinig activiteit. Je behoefte aan de een of ander is hierbij altijd de leidraad.

Gevoelig zenuwstelsel

Je zenuwstelsel is gevoeliger dan gemiddeld. Dat betekent bijvoorbeeld dat je sneller kan schrikken en het ook even duurt voordat de adrenaline weer uit je systeem is. Een mooi voorbeeld is een stroomstoot krijgen van elektra. Niet hooggevoelige mensen zullen sneller hun schouders erbij ophalen of het in sommige gevallen zelfs lekker vinden, terwijl hooggevoelige mensen de schok als een klap in hun lichaam ervaren die nog een tijdje naar blijft voelen.

Sta je langdurig onder stressvolle omstandigheden dan kan overspannenheid of een burn-out op de loer liggen. Het is daarom belangrijk om je zenuwstelsel goed te verzorgen en regelmatig rust en ontspanning te geven.

Tip Neem regelmatig een rustmoment voor jezelf, al is het maar 5 minuten per dag en een avond per week.

Prikkelverwerking

Waar een gemiddeld mens warm en koud voelt, ervaart een hooggevoelig mens ook de verschillende graden ertussen. In drukke winkelcentra kan het zijn dat je zoveel prikkels tegelijk binnen krijgt (gesprekken, gezichtsuitdrukkingen, de manier waarop ouders hun kind benaderen enzovoorts) dat je alleen nog maar weg wilt.

Zo is het ook in bijvoorbeeld conflicten: naast het conflict zelf, je gevoel en je eigen standpunt is er ook het standpunt van de ander, de –voelbare- intentie waarmee de ander het brengt en het grotere plaatje (helicopterview). Met al deze verschillende perspectieven kan het verwarrend zijn welk perspectief nu waarbij hoort en welk gevoel van jezelf en welk van de ander is. Het kost soms tijd om dat helder te krijgen.

Het filter dat mensen normaal gesproken hebben om dat wat niet van hen is buiten zich te laten, lijkt in zekere zin afwezig bij hooggevoelige mensen. Hierdoor word je in feite terug geworpen op het gaan leven vanuit een sterker zelfbewustzijn zodat jij kunt gaan bepalen welke prikkels je nog binnen laat komen. Een mooie kans die voor velen in eerste instantie vooral voor de nodige uitdagingen zorgt, net zolang tot je het onder de knie hebt.

Tip Maak een afspraak alleen met jezelf en ga iets leuks doen of iets wat ontspanning geeft. Voel waar je behoefte aan hebt.

Werk met mate aan jezelf

Waar een gemiddeld mens warm en koud voelt, ervaart een hooggevoelig mens ook de verschillende graden ertussen. In drukke winkelcentra kan het zijn dat je zoveel prikkels tegelijk binnen krijgt (gesprekken, gezichtsuitdrukkingen, de manier waarop ouders hun kind benaderen enzovoorts) dat je alleen nog maar weg wilt.

Ook de balans tussen werken aan jezelf en genieten is belangrijk. Sommige hooggevoelige mensen vinden vooral dat ze nog veel te leren hebben en vergeten stilte staan bij hun kwaliteiten. Dat komt omdat veel hoogsensitieve mensen over een hoge mate van zelfreflectie beschikken en zo al snel zien wat nog verbeterd kan worden aan henzelf.

Zelfreflectie is een mooie eigenschap, maar sla niet door. Hou van jezelf zoals je bent, wees dankbaar voor wie je bent, omarm je leerpunten zonder ze direct te willen verbeteren en geniet van al het moois dat het leven je ook te brengen heeft.

Juist het genieten en even ‘niets doen aan jezelf’ brengt je sprongen vooruit. Je zult merken dat hoe meer je in het nu leeft, de punten om aan te werken zich vanzelf aandienen. Komt er een hele hoop tegelijk? Vertrouw er dan op dat je dit aankunt, haal een diepe teug adem en zorg dat je ernaast zoveel mogelijk geniet.

Tip Geef jezelf een dag of een weekend vrij van het werken aan jezelf.

Mijn naam is Maaike Kruijsen, ik ben HSP coach en begeleid hoogsensitieve mensen (HSP) naar een fijn & ontspannen leven.

Ik deel handige tips en informatie over hoogsensitiviteit op deze website en via social media Pinterest, Instagram, Facebook.