Zie je tegen de herfst op of hou je er juist van? Hou je van de herfst dan is dit de optimale tijd om voluit te genieten van je hoogsensitiviteit. Wanneer je er tegenop ziet is het zaak je te richten op de positieve kanten ervan. Je bent namelijk als HSP niet alleen gevoeliger voor negatieve invloeden, maar ook voor de positieve! Daarom geef ik je in dit artikel tips om de herfst leuker te maken of zelfs nóg intenser van te genieten!

1. Focus op de leuke dingen

Het klinkt simpel en dat is het ook. Kijk eens naar wat de herfst je brengt zoals gezellig knus binnen cocoonen in plaats van de nadruk te leggen op wat je er vervelend aan vindt. Je zult merken dat dit je helpt positiever in het leven te staan. Hierdoor zullen de minder leuke kanten van de herfst je minder beïnvloeden.

Maak eens een moodboard van de herfst waar jij helemaal blij van wordt. En check ook even dit artikel met 21 leuke ideeën voor HSP.

2. Gebruik je sensitieve zintuigen optimaal

Bijvoorbeeld tijdens een wandeling door het bos. Schenk eens extra aandacht aan je zintuigen: geniet van de prachtige herfstkleuren & geuren, voel de warmte van de zon op je gezicht en luister naar het ruisen van de wind. 

Wat merk je allemaal op in je lichaam?

3. Cocoonen

Lekker cocoonen is een goede manier om te herstellen van teveel prikkels, maar natuurlijk ook gewoon fijn om te doen! Dekentje, tijdschrift of boek, warm kopje thee of chocolademelk, een fijn muziekje aan en genieten maar. De herfst leent zich er uitstekend voor. Plan tijd in je agenda voor dit soort fijne momenten.

Omdat je als HSP extra gevoelig bent voor positieve invloeden is het belangrijk om jouw eigen sfeer te creëren. Juist de kleine dingetjes zoals een kaarsje aan, een fijn voelend dekentje om in weg te kruipen, de lichten gedimd doen het ‘m. Het maakt allemaal uit!

4. Heb je genoeg leuke prikkels?

Overprikkeling is alom bekend. Van een teveel aan prikkels raken we als HSP sneller overprikkeld en het kost energie. Maar wist je dat je van te weinig (leuke!) prikkels onderprikkeld kunt raken? Van leuke prikkels, mits gedoseerd, krijg je bovendien nog energie ook.

In het najaar starten altijd weer nieuwe cursussen op allerlei gebieden. Probeer eens iets nieuws uit via de een creatief centrum of bijv. volksuniversiteit. Of wilde je al heel lang meer weten van een bepaald onderwerp? Kijk eens of er een online cursus of opleiding in te vinden is.

5. Wees mild naar jezelf

Kost het je moeite om van de zomer naar de herfst om te schakelen? Geef jezelf de tijd (en ruimte) om eraan te wennen. Heb je een keer je dag niet, zorg dan een beetje extra voor jezelf. 😉 

6. Geniet van een fijne serie of docu

Je hoeft niet altijd iets ‘zinnigs’ te doen. Geniet eens een middagje van een leuke serie of fijne natuurdocumentaire via Netflix of uitzending gemist. Kies iets waar jij even helemaal in op kunt gaan.

Vond je dit leuk? Deel met anderen:
  •  
  • 74
  •  
  •  
  •  

Bewaar voor later op Pinterest:

6 tips om de herfst leuker te maken - hooggevoeligheid

6 tips om de herfst leuker te maken - hooggevoeligheid

Mijn naam is Maaike Kruijsen, ik ben HSP coach en begeleid hoogsensitieve mensen (HSP) naar een fijn & ontspannen leven.

Ik deel handige tips en informatie over hoogsensitiviteit op deze website en via social media Pinterest, Instagram, Facebook.