Skip to content

Antwoorden op

Veelgestelde vragen over hoogsensitiviteit (HSP)

Hoogsensitiviteit wordt gezien als een karaktereigenschap net zoals je introvert of extravert kunt zijn. Daar kom je niet vanaf. Wel kun je leren om met de lasten ervan om te gaan en te gaan genieten van de kwaliteiten die bij je hoogsensitiviteit horen.

Lees ook: 12 kwaliteiten van hoogsensitieve mensen

Hoogsensitieve mensen zijn geneigd veel in hun hoofd te zitten. Daar wordt mee bedoeld dat je veel nadenkt en geneigd bent tot piekeren, maar bijvoorbeeld ook het zoeken van verklaringen voor alles wat je tegenkomt in het leven.

Hierdoor krijgt het voelen, maar ook het DOEN relatief weinig aandacht. Dit is minstens zo belangrijk voor een goed fundament in je leven.

Fysiek bezig zijn zoals sporten, zwemmen, wandelen, fietsen enzovoorts helpen om meer contact te maken met je lichaam waardoor het nadenken en piekeren afneemt.

Simpel gezegd is het jouw zaak niet wat een ander van je denkt, maar zo simpel werkt het in de praktijk meestal niet.

Hoogsensitieve mensen leven in eerste instantie vaak binnenstebuiten en hierdoor ben je eerder met je omgeving bezig dan met jezelf. De oplossing is simpel: draai het om en begin stil te staan bij wie jij bent en waar jij behoefte aan hebt.

Je zult merken dat meningen in de omgeving dan vanzelf minder belangrijk worden.

Door veel oefening. Je kunt je intuïtie zien als een spier die je moet trainen. Soms zit je ernaast, maar wees dan niet boos op jezelf en zie het als een kans om ervan te leren.

Onthoud goed hoe je je voelde toen je twijfelde of het goed voor je was, want daar kan de aanwijzing in zitten dat het niet goed voor je is. Leren doen we door vallen en opstaan, zo hebben we ook ooit leren lopen.

Lees ook: Hoogsensitiviteit (HSP) en intuïtie

Dat ligt helemaal aan wat voor jou werkt. Er zijn zoveel verschillende hoogsensitieve mensen. 15-20% van de bevolking mag dan een minderheid zijn, maar het zijn nog steeds heel veel mensen!

Luister goed naar wat je lichaam aangeeft en soms zul je simpelweg moeten uitproberen of het voor jou werkt. Laat je niet misleiden door algemene termen als ‘gezond’ en ‘ beter of slecht’, want dat hangt er maar net vanaf wat je nodig hebt.

Lees ook: 15 mythes over hoogsensitiviteit

Nee. Doordat je genuanceerd waarneemt zie je vaak bepaalde zaken al aankomen of weet je al wat nodig is nog voor dat de rest van je collega’s of familie dit wil aannemen. Vaak zie je dan het logische gevolg van een beleid of situatie in een paar stappen tegelijk waar de meeste mensen stap voor stap kijken. 

Er zijn hoogsensitieve personen die wél over een zesde zintuig beschikken, zorg in dat geval extra goed dat je gegrond bent.

Hoogsensitiviteit (HSP) is een benaming voor 15-20% van de bevolking met een meer dan gemiddelde gevoeligheid voor het waarnemen van details, een diepgaande verwerking van situaties en vaak uitdagingen op het gebied van prikkelverwerking.

We noemen zo iemand ook wel een hoogsensitief persoon of afgekort HSP. Deze sensitieve groep mensen leeft veelal ‘binnenstebuiten’ wat betekent dat de focus meestal gericht is op de meningen en behoeften van de omgeving in plaats van iemand zelf.

Hierdoor is het vaak lastig goed de eigen grenzen te voelen en vervolgens te stellen, omdat hoogsensitieve mensen zich snel aanpassen aan hun omgeving. Dit kan leiden tot onvrede over het (eigen) leven en een gebrek aan energie.

Lees ook: kenmerken van HSP

Elaine Aron is de grondlegster van de term highly sensitive person, vertaald naar het Nederlands is dat dus hoogsensitief persoon, oftewel hoogsensitiviteit.

Omdat hooggevoeligheid wat fijner bekt is deze naam er in Nederland een beetje ingeslopen en wordt die nu veelvuldig gebruikt daar waar hoogsensitiviteit wordt bedoeld. Ik gebruik beide termen door elkaar met één en dezelfde bedoeling om onduidelijkheid te voorkomen.

HSP is de afkorting van highly sensitive person / hoogsensitief persoon en dus ook hetzelfde.

Voor alle duidelijkheid: in België wordt hooggevoelig ook wel als overgevoelig/hoogsentimenteel aangeduid. Daar waar je ziet dat een verschil gemaakt wordt tussen hooggevoeligheid en hoogsensitiviteit, betreft dit dus verschillende kenmerken!

Hoogsensitiviteit wordt soms ten onrechte op één hoop gegooid met stoornissen. Het is een karaktereigenschap en hoewel je er last van kunt hebben (met name door overprikkeling en/of Rejection Sensitivity) is het geen stoornis en is HSP dus ook geen diagnose die gesteld kan worden.

Eigenlijk kan niemand, ook geen HSP coach, je vertellen dat je hoogsensitief bent. Aan de hand van testen, jouw levensverhaal, ervaringen en mijn ruime ervaring kan ik wel met je mee kijken in een coachingstraject. Lees voor meer informatie: Bestaat er een diagnose hoogsensitiviteit?

Hoe hoogsensitief ben jij? Doe de 3 in 1 HSP test

Vaak is de eerste vraag, ‘waar liggen mijn grenzen eigenlijk’?
Door je focus in plaats van naar buiten naar binnen te richten op waar jij behoefte aan hebt ga je als vanzelf je grenzen aanvoelen.

Daarnaast is het belangrijk dat je ook voldoende ruimte ervaart om je grenzen te kunnen stellen. Is dit nog niet het geval dan kan bijvoorbeeld onvoldoende eigenwaarde een struikelblok vormen voor het stellen van grenzen.

Lees ook: Alles over grenzen

Was het maar zo simpel ;). Iedereen is uniek, jij dus ook. De enige gouden tip die ik je kan meegeven is: leef vanuit jezelf. Dit is vaak een opgave voor hoogsensitieve mensen die met hun antennes naar buiten gericht staan. Je kunt op deze website een heel wat informatie en tips over HSP vinden. Onthoud: een betere wereld begint binnen IN jezelf.

Er zijn inmiddels heel wat boeken over hoogsensitiviteit verschenen. Omdat ik vaak de vraag krijg welke boeken ik aanraad vind je hier alle HSP boekentips.

Over mij

Maaike Kruijsen

Ik ben een mensenmens en ik kan enorm genieten van de stilte en de natuur. De afwisseling tussen samen zijn met mensen, als HSP coach in de praktijk en de momenten alleen in de natuur zijn voor mij als extraverte en hoogbegaafde HSP’er ideaal.

Naast coachen ben ik graag creatief bezig met schrijven, het verder ontwikkelen van deze website en leer ik bij over hoogsensitiviteit, hoogbegaafdheid en psychologie.

In mijn vrije tijd bestudeer en fotografeer ik onder meer roofvogels in binnen- en buitenland. Ik bestuur ook webcams van diverse roofvogels en werk indirect mee aan onderzoek naar Amerikaanse zeearenden en hun broedgedrag.

Tot slot reis ik graag om nieuwe mensen te ontmoeten en prachtige natuur te ontdekken

Lees meer over mij >>

Maaike Kruijsen, HSP coach

Leer meer over je hoogsensitiviteit

HSP artikelen

signalen van parentificatie in je jeugd als HSP

7 signalen van parentificatie in je jeugd als HSP

8 minuten Om parentificatie in je jeugd te kunnen herkennen is het belangrijk om te weten wat de signalen zijn die in je volwassen leven nog kunnen doorwerken.
Lees verder
Hoogsensitiviteit en parentificatie

Hoogsensitiviteit en parentificatie, hoe herken je dat bij jezelf?

4 minuten Parentificatie kan later in je leven nog aardig wat invloed hebben, zeker in relatie tot je hoogsensitiviteit.
Lees verder
HSP tips voor een weekendje weg

10 HSP tips voor een weekendje weg

4 minuten Een weekendje weg kan een perfecte gelegenheid zijn om even tot rust te komen en op te laden.
Lees verder
Tuinieren als HSP

Tuinieren als HSP: 25 tips voor meer rust en balans

5 minuten Als hoogsensitief persoon (HSP) ervaar je bij tijd en wijle hoe intens het leven kan zijn. Tuinieren kan een ideale manier zijn om tot rust te komen en je zintuigen te kalmeren.
Lees verder
De voordelen van tuinieren voor hoogsensitieve personen

De voordelen van tuinieren voor hoogsensitieve personen

4 minuten Tuinieren helpt om stress te verminderen, verbindt je met de natuur, bevordert mindfulness, en creëert een veilige ruimte voor ontspanning.
Lees verder
Heb je last van je hoogsensitiviteit?

Heb je last van je hoogsensitiviteit?

4 minuten Als je last hebt van je HSP kunnen daar een aantal oorzaken aan ten grondslag liggen. Een aantal gaan we nader bekijken.
Lees verder