Eén van de typische gewoonten van hoogsensitieve mensen is de neiging tot veel nadenken en piekeren. Dit heeft onder andere te maken met de diepgaande verwerking die kenmerkend is bij hoogsensitiviteit. Je hebt tijd nodig om situaties diepgaand en zorgvuldig te verwerken. Ik noem dit ook weleens ‘ HSP suddertijd’. 

Een andere oorzaak van piekeren kan zijn dat het om de een of andere reden niet veilig genoeg voelt om te voelen. Dit kan komen doordat je bijvoorbeeld gepest bent op school, situaties in je jeugd of een ingrijpende gebeurtenis.

In dit artikel wil ik je wat tips aanreiken om je energie door je hele lichaam te laten stromen. Er zijn al heel wat praktische hulpmiddelen voor bekend. Het mooiste is natuurlijk als je die op den duur niet meer nodig hebt, doordat je energie moeiteloos overal stroomt en je je zo veel energieker voelt.

Praktische (tijdelijke) hulpmiddelen

De meest bekende manier om jezelf uit je hoofd te halen en je energie zo overal te laten stromen is sporten, maar bijvoorbeeld ook visualisatie of meditatie. Daarvan zijn veel varianten via Youtube en Google te vinden. Dit zijn externe hulpmiddelen die prima als extra ondersteuning kunnen worden ingezet.

Zorg er ondertussen voor dat je jezelf in al je diversiteit voorziet van energie, aandacht en voeding. Hoe meer aandacht je geeft aan wat bij jou past, hoe meer je het ook echt zult leven. 

Voed jezelf

In het artikel over de vier typen van intelligentie staat beschreven hoe deze vier gebieden allemaal hun eigen vermogens hebben. Daarom is het belangrijk alle gebieden in jezelf regelmatig aandacht te geven. Daarnaast is het een goed idee alle gebieden voldoende te voeden met informatie. Zo voorkom je onderprikkeling wat één van de oorzaken van gepieker kan zijn.
Hiervoor zijn verschillende mogelijkheden:

Creatieve manieren zoals schilderen, gedichten schrijven, tekenen, moodboard, soulcollage, beeldhouwen en schrijven kunnen je verzorgen, helen en voeden.

Het is bijvoorbeeld effectief als je:

  • Emoties voor jezelf helder wilt krijgen. Wanneer je ze vorm geeft maak je ze voor jezelf letterlijk zichtbaar.
  • Je emoties een plaats wilt geven
  • Jouw visie op het leven en jouw waarden in je leven wilt uiten. Gebruik je fantasie om jouw visie met de wereld te delen!
Informatieve voeding zoals het lezen van boeken die aansluiten bij je visie. Maar bijvoorbeeld ook biografieën van mensen die je interessant vindt en het bezoeken van lezingen van inspirerende mensen:
  • Het bekrachtigt wie je bent
  • Inspireert je pad in het leven
  • Laat je nieuwe mogelijkheden zien

💡 Lees ook: Boekentips voor HSP

Ga samen met een coach of psycholoog aan de slag met jezelf. Gun jezelf de ruimte om te onderzoeken wie je bent, wat je talenten zijn en wat jij écht in je leven wilt bereiken.

  • Het geeft verdieping en voldoening aan je leven
  • Je krijgt meer grip op je eigen leven en koers
  • Het brengt in balans wat uit balans was

Wil je beter leren omgaan met je hoogsensitiviteit?

Vond je dit leuk? Deel met anderen:
  • 1
  • 344
  •  
  •  
  •  

Bewaar voor later op Pinterest:

Pieker je of denk je veel na

Pieker je veel als HSP?

Mijn naam is Maaike Kruijsen, ik ben HSP coach en begeleid hoogsensitieve mensen (HSP) naar een fijn & ontspannen leven.

Ik deel handige tips en informatie over hoogsensitiviteit op deze website en via social media Pinterest, Instagram, Facebook.