Als je hoogsensitief (HSP) bent heb je regelmatig sudder-en hersteltijd nodig. Dit zorgt er namelijk voor dat je meer energie overhoudt met als gevolg meer plezier in je leven. Ideaal voor een HSP dus. Maar hoe zit dat eigenlijk? Ik leg het je in dit artikel allemaal uit.

Diepgaande verwerking & nuances

Als HSP verwerk je situaties meer diepgaand en neem je daarnaast meer nuances waar. Hoogsensitieve mensen gebruiken namelijk meer breingebieden bij het verwerken. Hierdoor verwerk je meer nuances via meer hersengebieden dan iemand die niet hoogsensitief is. Dat kost tijd en energie.
Dit heeft als voordeel dat je bedachtzaam, grondig en zorgvuldig overweegt voordat je een mening vormt. Je gaat dus niet over een nacht ijs. Ook kun je in veel gevallen snel verbanden leggen, je hebt immers een aantal breingebieden tegelijk paraat.
Een nadeel kan zijn dat je moeite hebt om hoofd- en bijzaken te scheiden, waardoor simpele zaken nodeloos ingewikkeld worden. En dat je mogelijk maar blijft zoeken naar een perfecte oplossing. Een ander nadeel kan zijn dat je bijvoorbeeld in combinatie met afwijzingsgevoeligheid verbanden probeert te leggen die er niet zijn. Zo kun je een reactie van een ander interpreteren als een aanval op jou terwijl die ander eigenlijk alleen maar met je meedacht.

Sudder- en hersteltijd

Waarom is die sudder- en hersteltijd nu zo belangrijk? Je kunt je voorstellen dat wanneer je veel prikkels te verwerken hebt en dit zijn tijd nodig heeft, het ook even duurt voor je weer ruimte hebt voor nieuwe prikkels. Stapelen deze zich te snel achter elkaar op dan kom je in overprikkeling terecht.
Zorg er dus voor dat je niet teveel prikkels tegelijk binnenkrijgt en neem tussendoor de tijd om bij te komen en te herstellen. Je kunt daarvoor dit ideale me-time recept gebruiken. Het heeft geen zin jezelf te gaan vergelijken met wat anderen aankunnen. Het is belangrijk dat je naar je eigen gevoel luistert. Alleen jij kunt voelen waar jouw grenzen liggen.
Maar ook sudderen is belangrijk. Bijvoorbeeld als je een keuze moet maken. Veel HSP’s hebben daar tijd voor nodig. Het moet op alle fronten goed voelen en kloppen. Dat is direct gekoppeld aan je diepgaande verwerking. Neem die tijd. Mocht je merken dat je in twijfelen en het zoeken naar de perfecte keuze verzandt, dan staat je HSP-rem waarschijnlijk te strak afgesteld.

HSP Monique over suddertijd

Suddertijd kan bij mij snel gaan, maar ook lang duren. Over mijn werk heb ik maanden, misschien wel driekwart jaar gesudderd. Is dit nog wel de baan die ik wil? Welke mogelijkheden zijn er met de diploma’s die ik heb? Welk effect heeft verandering van werk op mijn salaris? Wat vind ik leuk? Veel vragen die ik in aparte pannetjes heb gezet (getekend).
Gek genoeg toen ik ziek werd, lichamelijk niets meer kon en denktijd genoeg had, kwam ik tot de conclusie dat ik mijn werk enorm mis. Het was voor mij ook helder wat ik er dan zo leuk aan vind. De pannetjes konden van het vuur.

Onlangs heb ik de keus gemaakt om tijdelijk te stoppen met zingen in een koor (waar ik sinds een aantal maanden pas was begonnen). De re-integratie na langdurig ziek zijn heeft nu mijn prioriteit. Maar leuke dingen geven positieve energie. Ik ging wikken, wegen en twijfelen. Uiteindelijk sudderde dit slechts drie weken. Het was helder voor me: ik wil eerst mijn werk weer kunnen doen. Positieve energie kan ik momenteel ook uit andere dingen halen.

💡 Wil je de nieuwste artikelen in je mailbox ontvangen? Meld je dan hier aan en ontvang gratis de HSP minigids

Tot slot, nog een paar handige tips

Door voldoende sudder- en hersteltijd in te bouwen zul je merken dat je op termijn meer ruimte, rust en plezier gaat krijgen.

 

Vraag bedenktijd

Vraagt iemand iets aan jou of grijpt een discussie je te heftig aan? Zeg niet direct ja of neem een time-out van de discussie waar je in zit. Vraag bedenktijd voor je antwoord geeft en laat weten wanneer je er (ongeveer) op terugkomt. Zo heb je zelf meer ruimte om te voelen wat je wel en niet wilt. Je kunt dan uitkomen op ja of nee, maar bijvoorbeeld ook een alternatief bedenken dat beter bij je past. In geval van een hevige discussie is het belangrijk je emoties eerst wat te laten zakken. Daarna kun je vaak ook weer beter nadenken en beter de situatie overzien.

 

Je hoeft het niet alleen te doen

Iets bij jezelf laten sudderen geeft je de tijd om alle kanten eens rustig te bekijken. Dit hoef je natuurlijk niet alleen te doen. Het kan helpen om er eens met anderen over te praten. Zo kom je tot nieuwe inzichten waar je misschien zelf niet aan gedacht had. En soms is het goed om in een gesprek met een ander dingen te relativeren die in je hoofd met je aan de haal gaan.

 

Kijk ook naar de kansen

Ben je geneigd veel of alleen maar risico’s te zien? Draai het dan eens om en kijk wat het je zou kunnen opleveren. Bijvoorbeeld om een bepaalde stap te zetten, iets nieuws uit te proberen enz. Wat voor gevoel krijg je daar van?

💡 Lees ter inspiratie ook: 7 stappen naar een positieve HSP flow

Lees meer HSP tips op social media

Vond je dit leuk? Deel met anderen:
  • 154
  • 579
  •  
  •  
  •  

Bewaar voor later op Pinterest:

Heb jij voldoende sudder- en hersteltijd als HSP

Heb jij voldoende sudder- en hersteltijd als HSP

Mijn naam is Maaike Kruijsen, ik ben HSP coach en begeleid hoogsensitieve mensen (HSP) naar een fijn & ontspannen leven.

Ik deel handige tips en informatie over hoogsensitiviteit op deze website en via social media Pinterest, Instagram, Facebook.