Tips om bij jezelf te blijven voor HSP

HSP tips om bij jezelf te blijven
4 minuten
De grootste uitdaging voor veel hoogsensitieve mensen is om bij zichzelf te blijven. Omdat je van nature zo open staat vang je veel prikkels op die vaak intens binnenkomen en voor je het weet voel je jezelf niet duidelijk meer.
 
Dat uit zich bijvoorbeeld door je leeg, vermoeid of uitgeput te voelen maar kan zich ook kenmerken door een chagrijnig of overspannen gevoel. Het is belangrijk hierin goed voor jezelf te (leren) zorgen zodat je niet continu bij jezelf vandaan raakt.

Hieronder een stappenplan dat jou hierbij ondersteunt

Stap 1 | Leer jezelf van de ander te onderscheiden

 De eerste stap is onderscheid te leren maken tussen welke gevoelens, emoties en gedachten bij jou horen en welke bij de ander. Zodra je dit beter gaat zien zul je merken dat je automatisch meer bij jezelf blijft.
 
Neem elke dag 10 minuten de tijd om even stil te staan bij wat je voelt, welke emoties je hebt en welke gedachten je bezighouden. Schrijf ze op, teken ze, verwerk ze in een gedicht of mediteer. Kies wat bij jou past!
Wanneer je in contact met een ander bent, observeer dan eens tegelijkertijd wat je voelt of denkt en kijk of je voor jezelf kunt ervaren bij wie dat hoort.
 
Geef jezelf de tijd om dit meester te worden, lange tijd was het vanzelfsprekend dat alles wat je maar voelde van jou was. Het kost tijd, oefening en geduld om dit helder te krijgen.

Stap 2 | Wees je bewust van je eigen ruimte

Behalve dat je lichaam van jou is heb je ook het recht op een eigen ruimte. Met deze ruimte verkondig je je eigen mening, zeg je ‘nee’ als je iets niet wilt, kies je je eigen pad. Omdat je gevoelig bent en open staat zijn er mensen (onbewust!) geneigd deze ruimte voor jou in te vullen met hun eigen behoeften. Door je sterke empathie met de ander, je dienstbaarheid en de moeite om te onderscheiden wat van jou en wat van de ander is (stap 1) geef je zo onbedoeld je ruimte weg.

oorzaken van vermoeidheid bij HSP

💡 Jouw ruimte is van jou, koester die ruimte! Het is je geboorterecht én plicht deze ruimte goed te verzorgen teneinde van daaruit de wereld de essentie van wie je bent mee te geven. Er zijn verschillende manieren om je eigen ruimte te versterken:

  • Neem letterlijk je ruimte in: zet je handen in je zij en loop rechtop en doelbewust.
  • Vraag bedenktijd wanneer iemand je hulp of iets anders vraagt, dit helpt om nee te zeggen.

Stap 3 | Breng je aandacht terug naar je centrum

Dit is een oefening die je direct kunt toepassen waar je ook bent of wat je ook aan het doen bent. Waar stap 1 en 2 oefening en tijd kosten, is dit een oefening waardoor je snel en effectief terug bij jezelf komt.

HSP tips om bij jezelf te blijven

💡 Oefening

Wanneer je je rechterhand op het gebied net onder je navel legt zul je merken dat je aandacht er direct naartoe gaat.
Breng je focus gedurende de dag regelmatig naar het gebied net onder je navel. Dit is je centrum en activeert je aanwezigheid in het Nu.

Stap 4 | Zet je eigen basisbehoeften op nummer 1

Hoogsensitieve mensen leggen vrij snel verbanden. Gecombineerd met je intuïtie kan het zijn dat je al vrij snel ziet wat de volgende beste stap is, bijvoorbeeld op je werk. Dit wordt niet altijd gezien en erkend door collega’s. Vaak gaat er een periode overheen voordat anderen het ook zien en niet zelden gaat een collega dan voor je gevoel aan de haal met jouw ideeën.

💡 Zorg altijd eerst voor je eigen basisbehoeften, in het belang van jezelf én de ander:

 

Slaap, eet en drink voldoende

– Neem op tijd en voldoende rust, bijvoorbeeld met dit me-time recept

– Zoek steun of hulp wanneer je dat nodig hebt

– Doe regelmatig iets wat je erg leuk vindt, het leven is meer dan aan jezelf (of met een ander) werken!

Stap 5 | Wees lief voor jezelf

‘Als ik niet voldoe aan de maatschappelijke normen en waarden tellen ik niet mee’, denk je. Dus ga je er al snel aan proberen te voldoen: toch nog naar dat feestje, niet op tijd naar huis gaan maar blijven zitten terwijl je voelt dat je grens bereikt is enzovoorts. Gevolg: je wordt boos op jezelf. Elke keer dat je je eigen grenzen overschrijdt voedt dat gevoelens van wrok naar jezelf. Blijf in 5 stappen bij jezelf

Doorbreek die spiraal door liever voor jezelf te worden. In het artikel 7 HSP tips om liever voor jezelf te zijn help ik je op weg om hier anders mee om te gaan. Je zult merken dat je hier meer blijheid door gaat ervaren en meer energie van krijgt.

💡 Sommige mensen zijn dit vanuit hun jeugd gewend omdat hun grenzen niet gezien werden en ze moesten gehoorzamen. Om te overleven zijn ze over hun grenzen gegaan en hebben zichzelf streng moeten toespreken om dit naar zichzelf te kunnen verantwoorden.

Bij die laatste groep waaronder HSP die ook KOPP zijn is de wrok ongetwijfeld diep naar binnen geslagen en heb je al heel snel het gevoel dat je het verkeerd doet en vooral geen fouten mag maken.

Vond je dit leuk? Deel met anderen:

  •  
  •  
  • 2.2K
  •  
  •  

Bewaar voor later op Pinterest:

Blijf bij jezelf HSP

Ook interessant

7 Reacties

  1. Ik kreeg een tip van iemand….visualiseer rozen om je heen…..ik merkte dat het een groot verschil was…kon beter bij mezelf blijven.,in mn kracht staan.Het beeld van de rozen maakte het ook blij en fris….

    • Beste Hilde, het idee om rozen te visualiseren spreekt mij ook wel aan. Dankjewel, ga ik proberen! Groetjes, Ria

  2. Beste Maaike,
    Deze tips kwamen mij nu juist vandaag goed van pas! Dankjewel en groetjes, Ria

  3. Als ik wakker word zie ik mezelf altijd in een wit-gouden bol van energie met gouden rand en vanuit mijn hoofd een gouden straal
    verbonden met de bron en vanuit mijn stuit een gouden straal naar de kern van de aarde. Zo ben ik verbonden en geaard en kan er niks gebeuren. Toch kan ik dan gewoon voelen hoe iemand zich voelt.

  4. ik probeer ook rozen om mij heen te zien maar het gaat nog niet zo goed

  5. Nogmaals n berichtje van mij om jou te vragen of ik via jouw 06 nr. jou toe te voegen aan mn whatts app. contacten.Omdat er vaak zomaar vragen in mij opborrelen in mn dagelijks leven.
    m.v.g. Elly

    • Ik zou willen dat ik de tijd had alle vragen individueel te beantwoorden maar dat lukt mij helaas niet. Ik probeer dmv de blogs zoveel mogelijk informatie te verspreiden. Ik heb ook een blog geschreven met veelgestelde vragen over hoogsensitiviteit. Wellicht kun je hier antwoorden vinden op vragen die zomaar op ploppen. Mochten er toch vragen zijn tav een thema dat hier beschreven is, plaats dan je vraag graag even onder dat artikel want mogelijk kan ik er iets over gaan schrijven in de toekomst.

      Veel liefs, Maaike


Schrijf een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *