Herken je dat je veel moet van jezelf, je geneigd bent om alles alleen te doen en euhhh me-time, wat is dat eigenlijk? Veel hoogsensitieve mensen die bij mij in de praktijk komen zijn heel lief voor alle mensen om hen heen, maar vaak behoorlijk streng voor zichzelf. In dit artikel geef ik je 7 HSP tips om liever voor jezelf te zijn.

Waarom ben je eigenlijk streng voor jezelf?

Dit is vaak ontstaan vanuit ervaringen in het verleden. Mocht of kon je gevoeligheid er zijn? Was er (voldoende) ruimte voor je emoties? Kon je helemaal & onbezorgd jezelf zijn?
De kans is groot dat je je dan bent gaan aanpassen ten koste van jezelf met als gevolg dat je streng bent geworden voor jezelf. Je moe(s)t immers mee met de rest, waarbij geen rekening gehouden werd met je diepgaande wijze van prikkelverwerking.
In feite is streng naar jezelf zijn een afwijzing naar jezelf al dan niet (onbewust) gestart doordat bijvoorbeeld je ouders, school of anderen niet in de gaten hadden dat je meer tijd nodig had om situaties te verwerken en je emoties de ruimte nodig hadden. Je hebt jezelf aangeleerd om je niet aan te stellen en door te gaan.

Bij HSP met een KOPP verleden kan dit mechanisme extra sterk zijn, omdat ze zichzelf vaak aan de kant moesten zetten voor de ouder(s).

7 HSP tips om liever voor jezelf te zijn

Kortom, streng zijn voor jezelf is een aangeleerd mechanisme dat je ooit nodig had. Het is niet fout, alleen een beetje onhandig omdat je het nu niet meer nodig hebt en het je op dit moment waarschijnlijk belemmert in je leven.
In dit artikel geef ik je 7 HSP tips om liever te zijn voor jezelf. Zo kun je meer gaan genieten van je leven én je hoogsensitiviteit.

1. Accepteer jezelf zoals je bent

Het leven is niet altijd maakbaar, iedereen heeft talenten, mechanismes en uitdagingen. Natuurlijk kun je werken aan jezelf en zo leren om beter met bepaalde situaties om te gaan. Maar we moeten in mijn ogen af van het idee dat we alleen maar positieve eigenschappen mogen hebben en koste wat het kost aan alles moeten werken.
Je mag ook uitdagingen en moeilijke eigenschappen hebben, niet alles kunnen en dus imperfect zijn. Alleen de grote vraag is, mag dit ook van jezelf?

Acceptatie begint met aanvaarding dat het is zoals het is. Wanneer je een negatieve gedachte over jezelf hebt, veroordeel jezelf dan niet maar aanvaardt dat dit is wat je denkt. Veroordeel je jezelf dan toch? Ook dit kun je aanvaarden.

Jezelf als een slachtoffer neerleggen bij de situatie is trouwens niet hetzelfde. Je aanvaardt enkel de situatie, je gedachten, je emoties enzovoorts. Daarna kun je indien van toepassing altijd kijken wat je met de situatie/gedachte/emotie wil. Lees daarvoor ook de 7 fases naar een positieve HSP flow.

2. Zelfzorg & hersteltijd

Voldoende hersteltijd om bij te komen van situaties die je meemaakt en goed voor jezelf zorgen gedurende dag is belangrijk voor een goede balans in je leven. Een ontspannen lichaam & geest zorgen ervoor dat je beter om kunt gaan met de prikkels die op je af komen en je emoties beter kunt verwerken.

3. Praat over je gevoelens

Zit je ergens mee? Blijf er dan niet alleen mee rond lopen. Sharing is caring….voor jezelf, maar ook voor een ander. Draai het maar eens om, hoe fijn is het als iemand gewoon zegt wat er speelt in plaats van niets te zeggen?

Vind je het spannend om te delen wat er in je leeft? Kies mensen uit die veilig voor je zijn en vertel er gerust bij dat je het spannend vindt. Dit geeft vaak al wat meer ruimte en ontspanning.

4. Vraag hulp

Je hoeft niet alles alleen te doen en steeds het wiel opnieuw uit te vinden. Bovendien weten 2 (of meer) meer dan 1. Dus waarom zou je het jezelf lastiger maken dan nodig is?

Wist je trouwens dat veel mensen het leuk vinden om je te helpen of met je mee te denken? Draai het maar eens om en kijk eens naar je eigen reactie als iemand je om hulp vraagt (muv dwingende manieren van vragen natuurlijk) … 😉

5. Online boodschappen

Boodschappen doen in een drukke supermarkt is niet ideaal als je hoogsensitief bent. Gelukkig kun je bij steeds meer supermarkten online bestellen en je boodschappen afhalen of laten bezorgen.

💡 Dit levert je meteen wat extra tijd voor jezelf op die je op een leuke manier kunt besteden. 

6. Moet jij ook zoveel?

Als je van alles van jezelf moet leg je onnodig veel druk op jezelf. En als je een prioriteitenlijstje maakt voor jezelf, welke dingen moeten dan echt?

Zeg in plaats van ‘ik moet’ eens: ik ga, ik wil of ik kies. Voel je het verschil?

7. Maak tijd voor iets leuks

Ga van tijd tot tijd leuke dingen doen. Dit is niet alleen fijn, maar laad je ook weer op. Heel belangrijk om uitputting en oververmoeidheid te voorkomen.

💡 Hier vind je 21 leuke ideeën ter inspiratie.

Bewaar voor later op Pinterest:

7 HSP tips om liever voor jezelf te zijn

7 HSP tips om liever voor jezelf te zijn

Mijn naam is Maaike Kruijsen, ik ben HSP coach en begeleid hoogsensitieve mensen (HSP) naar een fijn & ontspannen leven.

Ik deel handige tips en informatie over hoogsensitiviteit op deze website en via social media Pinterest, Instagram, Facebook.