Ben jij als HSP ook vaak vermoeid? Dan is dit artikel vast interessant voor je. Hierin licht ik 5 oorzaken van vermoeidheid bij HSP toe en geef ik je een aantal handige tips mee.

Door vermoeidheid kun je namelijk sneller last krijgen van overprikkeling, je emotioneler voelen en sneller geïrriteerd zijn. Dit heeft dan weer zijn weerslag op je werk en/of je dagelijkse bezigheden. Herken je onderstaande oorzaken? Ga er dan mee aan de slag. Hierdoor zul je merken dat je je prettiger gaat voelen en meer energie hebt.

Oorzaken van vermoeidheid bij HSP:

1. Overprikkeling

Een van de belangrijkste oorzaken van vermoeidheid bij HSP is overprikkeling. Bij overprikkeling gaat je stresssysteem in actie en dit kost behoorlijk wat energie. Ben je overprikkeld geraakt, zorg dan daarna voor voldoende hersteltijd zodat je je reserves weer kunt gaan aanvullen. Gebeurt dit niet dan kan acute overprikkeling chronisch worden en blijft vermoeidheid vaak aanhouden. Je lichaam moet hard werken en komt onvoldoende tot rust. Dit kan slaapproblemen en andere fysieke klachten tot gevolg hebben.

2. Onderprikkeling

Van leuke & zingevende prikkels krijg je energie en motivatie. Heb je teveel neutrale tot vervelende prikkels in je leven, dan is er niet genoeg stimulatie. Als je bijvoorbeeld geneigd bent je aanpassen aan anderen of alleen maar dingen te doen die moeten, wordt je brein onvoldoende gesimuleerd. Wat ook geldt als je uit angst voor overprikkeling, prikkels gaat vermijden. Dit leidt onder meer tot onderprikkeling en dat kost net als overprikkeling aan alle kanten energie. Afhankelijk van de hoeveelheid stimulatie die jij nodig hebt (bij HSP-HSS en hoogebgaafde HSP’s is dit bijvoorbeeld hoger dan gemiddeld), is het belangrijk te zorgen voor voldoende prikkels. Belangrijk daarbij is dat dit prikkels zijn waar je energie van krijgt. Activiteiten waar je blij van wordt of die je een goed gevoel geven leveren energie op en zijn dus essentieel voor alle HSP!

💡 Kenmerken van onderprikkeling bij HSP

Er zijn twee soorten onderprikkeling, de actieve of passie vorm. Hieronder een aantal kenmerken van beide vormen. Wil je meer weten lees dan het artikel onderprikkeling bij HSP

 

  • Je voelt je verveeld en lamlendig
  • Je bent flexibel en sloom of juist heel druk (hyperactief)
  • Je gaat maar door (zonder rem) of je bent juist niet in beweging te krijgen
  • Je zoekt altijd nieuwe prikkels
  • Je voelt je dromerig, niet geaard
  • Je kan heel makkelijk en veel slapen of komt juist moeilijk in slaap
  • Je bent snel afgeleid

3. Moeite hebben met grenzen stellen

Vind je het lastig om grenzen te stellen en misschien ook wel om ze (op tijd) te voelen? Wanneer je dingen doet waar je niet echt of helemaal niet achter staat kost dit vaak veel energie. Het levert bewust en onbewust dan vooral frustratie en een gevoel van onvrede op wat vaak naar binnen slaat. Hierdoor voel je onvrede over jezelf en je gedrag. In dit geval is het belangrijk dat je leert voelen waar je grenzen liggen, maar ook dat het prima is om ze te stellen. Ook als een ander dat misschien wat minder leuk vindt. 😉 Neem je eigen ruimte in!

4. Groot verantwoordelijkheidsgevoel

Voel jij je verantwoordelijk voor het welzijn van anderen? Heb je vaak het gevoel dat jij alles moet oplossen? Voel je je snel schuldig? Wordt er vaak een beroep op jou gedaan? Dan heb je waarschijnlijk een groot verantwoordelijkheidsgevoel. Steeds maar rennen en vliegen voor alle mensen om je heen kan behoorlijk uitputtend zijn. Als je hoogsensitief bent sta je graag klaar voor anderen, maar vergeet je daardoor nog weleens jezelf. Sta voor je ergens ‘ja’ tegen zegt eens stil bij je eigen behoefte en gevoelens. Wil je het wel? Nee mag ook!

5. Rejection Sensitivity

Rejection Sensitivity, oftewel afwijzingsgevoeligheid, komt bij een deel van de HSP’s voor en is ontstaan door negatieve omstandigheden. Dit kan bijvoorbeeld in je jeugd thuis of op school zijn geweest, maar ook door een ingrijpende gebeurtenis op het werk. Rejection Sensitivity kenmerkt zich door het anticiperen op wat er (mogelijk) mis kan gaan. Hierdoor ga je dan bijvoorbeeld situaties mijden, spreek je niet uit wat je denkt enzovoorts. Je bent constant bezig met inschatten of je iets wel of niet gaat doen, wat heel veel energie kost en daarmee een van de grotere oorzaken is van vermoeidheid bij HSP. Dit is samen met overprikkeling, een van de belangrijkste redenen dat hoogsensitiviteit als last wordt ervaren. Hoogsensitiviteit ansich is namelijk geen probleem, maar het maakt je wel vatbaarder voor overprikkeling en Rejection Sensitivity indien je met negatieve omstandigheden te maken krijgt.
Vond je dit leuk? Deel met anderen:
  • 456
  • 396
  •  
  •  
  •  

Bewaar voor later op Pinterest:

5 oorzaken van vermoeidheid bij HSP

5 oorzaken van vermoeidheid bij HSP

Mijn naam is Maaike Kruijsen, ik ben HSP coach en begeleid hoogsensitieve mensen (HSP) naar een fijn & ontspannen leven.

Ik deel handige tips en informatie over hoogsensitiviteit op deze website en via social media Pinterest, Instagram, Facebook.