Gevoelig voor prikkels

Gevoelig voor prikkels
3 minuten

Ben je gevoelig voor prikkels? Lees dan even verder. Als je hoogsensitief bent komen prikkels namelijk intenser binnen. Wanneer je weet hoe dit bij jou werkt, kun je hier meer rekening mee houden waardoor je er minder last van ervaart. Overigens staat hoogsensitiviteit niet gelijk aan prikkelgevoeligheid. Het betekent dat je er vatbaarder voor bent door onder andere de wijze waarop je prikkels waarneemt en vervolgens diepgaander verwerkt. In dit artikel neem ik je mee en geef ik je concrete tips waardoor je meer kunt gaan genieten van je hoogsensitiviteit.

Wat zijn prikkels?

Een prikkel is informatie die binnenkomt. Externe prikkels komen binnen via de zintuigen; zien, horen, ruiken, proeven en voelen. Interne prikkels komen binnen via je gedachten, emoties of je lichaam. Als je hoogsensitief bent neem je meer nuances (en dus prikkels) waar en verwerk je deze diepgaand. Dat wil zeggen dat je ook voldoende tijd nodig hebt om de prikkels te verwerken. Dit verklaart ook waarom HSP’s vaak moeten wennen aan nieuwe situaties of mensen. Je hebt tijd nodig om alle nieuwe prikkels op je in te laten werken. Me-time en goede zelfzorg is daarom heel belangrijk.

Gevoelig voor prikkels

Je bent als HSP dus extra gevoelig voor prikkels. Wanneer je last hebt van deze prikkels komt dit omdat er teveel prikkels binnen zijn gekomen en/of onvoldoende verwerkt zijn. Dan ontstaat er overprikkeling. Het is daarom belangrijk om tussen gebeurtenissen door sudder- en hersteltijd in te lassen. Niet alleen zorgt dit ervoor dat je systeem niet overbelast raakt, maar hou je ook veel meer de regie en kun je betere keuzes maken die bij jou passen.

Te weinig prikkels?

Je leest bij hoogsensitiviteit meestal over een teveel aan prikkels met als gevolg overprikkeling. Maar heb je ook weleens gehoord van onderprikkeling? Dat wil zeggen een te weinig aan prikkels? Dit kan ontstaan door bijvoorbeeld vermijding van (teveel) prikkels, maar ook omdat je prikkelbehoefte hoger ligt dan gemiddeld (door bijvoorbeeld HSP/HSS en/of hoogbegaafdheid). Het kan ook zo zijn dat de balans tussen je intrinsieke motivatie en extrinsieke motivatie uit balans is. Bij intrinsieke motivatie handel je vanuit jezelf zonder dat dit iets moet opleveren vanuit de buitenwereld (zoals waardering of afkeuring). Onder extrinsieke motivatie valt naast de (mogelijke) reactie van de ander ook dingen die moeten. Zoals bijvoorbeeld het invullen van je belastingaangifte voor de belastingdienst.

Wat is jouw prikkelbehoefte?

Zoek uit wat jouw eigen prikkelbehoefte is. Dit kan per moment verschillen, dus leg vooral niets vast en luister goed naar je gevoel. Soms zul je het uit moeten proberen. Je hebt bijvoorbeeld geen zin om te gaan wandelen of sporten, maar als je dit eenmaal gedaan hebt merk je dat het je goed heeft gedaan. Er is maar één iemand die hier het antwoord op weet of zal gaan merken en dat ben jij zelf! Vergelijk jezelf dus niet met anderen, want dat is voor jouw behoefte geen handige graadmeter. 😉

Bekijk per moment waar je behoefte aan hebt, deze checklist kan je helpen je behoefte helder te krijgen:

  • Fysieke inspanning vs ontspanning
  • Contact met anderen vs alleen zijn
  • Iets nieuws leren vs een fijn boek lezen of vertrouwde serie kijken
  • Stil staan bij je gedachten en emoties vs afleiding zoeken

Vond je dit leuk? Deel met anderen:

  • 71
  •  
  • 23
  •  
  •  

Bewaar voor later op Pinterest:

Gevoelig voor prikkels

Ook interessant

Nog geen reacties. Reageer hieronder!


Schrijf een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *