In mijn praktijk zie ik dagelijks hoogsensitieve klanten die stress ervaren en moe zijn. Wanneer ik vraag waar ze behoefte aan hebben is het antwoord standaard: rust! Herken jij dat ook bij jezelf?

In dit artikel leg ik uit waarom het zo belangrijk is om goed voor jezelf te zorgen als je hoogsensitief bent en geef ik je tips hoe je dit kunt doen. Let wel het zijn slechts ideeën. Luister vooral naar jezelf, want wat voor iedereen werkt het weer anders.

Zelfzorg voor HSP, hoe zit dat precies?  

Als HSP (hoogsensitief persoon) ben je door je opmerkzaamheid en waakzaamheid gevoeliger voor stress en door je diepgaande manier van verwerken kunnen situaties ook langer blijven hangen. Waar een niet-HSP het allang weer vergeten is maal jij er nog over door.

Voldoende rust om situaties te laten zakken, maar ook om bij te komen van de stress geeft meer plezier in je leven en zorgt er bovendien voor dat je niet in (chronische) overprikkeling terecht komt.

Neem die tijd ook, plan geregeld een blokje me-time in je agenda.

Waar heb jij behoefte aan?

Grote kans dat jij eerder denkt aan de behoefte van de ander dan aan die van jezelf. Gaan leren focussen op waar jij behoefte aan hebt is dan ook de eerste en meest belangrijke stap in zelfzorg.

Zo heeft het ook geen zin om maar yoga te doen omdat het gezond is terwijl je behoefte ligt bij even lekker de stress eruit fietsen.

Luister goed naar waar jij in het moment behoefte aan hebt. Dit kan namelijk per keer verschillen.

Wees pro-actief

We balen allemaal af en toe weleens van een situatie, vermoeidheid of dat iets weer hard binnenkomt. Dat mag best even, maar zorg dat je er niet in blijft hangen. Te lang in de baalmodus of zelfmedelijden kost je eigenlijk alleen maar meer energie.

Zodra er meer gaat tegenzitten wordt het dan een ‘zie je wel’ en voor je het weet zit je in een negatieve vicieuze cirkel.

Heb je last van een negatieve spiraal? Lees meer over de stappen naar een pro-actieve houding met de 7 fases naar een positieve HSP flow.

Maak een lijstje

Hoewel we allemaal hoogsensitief zijn delen we niet dezelfde genen en persoonlijkheid. We zijn allemaal uniek en hebben verschillende behoeftes. Daarom is het ook zo belangrijk naar jezelf te luisteren, want alleen jij weet (of gaat ontdekken) wat voor jou werkt.

Maak eens een lijstje van activiteiten die je leuk vindt om te doen, ontspannend zijn en die je alleen kunt doen. Zo krijg je een beeld van wat bij jou past.

10 x handige zelfzorg inspiratie

Lees ook10 zelfzorg tips. Zelfzorg inspiratie voor HSP’s. Enjoy!

Vond je dit leuk? Deel met anderen:
  • 35
  • 231
  •  
  •  
  •  

Bewaar voor later op Pinterest:

Waarom zelfzorg zo belangrijk is voor HSP

HSP en zelfzorg

Mijn naam is Maaike Kruijsen, ik ben HSP coach en begeleid hoogsensitieve mensen (HSP) naar een fijn & ontspannen leven.

Ik deel handige tips en informatie over hoogsensitiviteit op deze website en via social media Pinterest, Instagram, Facebook.