Hieronder geef ik je zelfzorg inspiratie, deze komt voort uit het artikel waarom zelfzorg zo belangrijk is voor HSP. Leidend daarin is wat bij jou past en waar jij écht blij en/of relaxed van wordt. Laat je niet gek maken door wat algemeen geaccepteerd gezond of goed is en volg je eigen gevoel.

1. Geef jezelf de tijd

Geef jezelf de tijd en ruimte om:
  • Gebeurtenissen te laten zakken
  • Te wennen aan een nieuwe situatie
  • Na te denken over een reactie
  • Weer op te laden

2. Stop met twijfelen aan jezelf

Twijfel niet aan jezelf wanneer anderen een ander beeld van de situatie schetsen. Iedereen heeft zijn eigen point of view. Jij dus ook! En daar is niets mis mee. 😉

Je zult soms merken dat jij meer nuances waarneemt of achter de woorden kunt luisteren en voelen. Weet dat niet iedereen dit doet (en dat hoeft ook niet), het is een van jouw talenten.

3. Je mag je leven lang leren!

Wil jij ook liever geen fouten maken? Dan ben je niet de enige. Het liefst doe je alles in één keer goed, maar hoe reëel is dat eigenlijk? Er is niet voor niks een gezegde ‘oefening baart kunst’. Wees mild(er) voor jezelf wanneer je iets ‘fout’ doet, je deed het immers niet expres. Volgende keer beter!

4. Uit je emoties creatief

Wanneer je emoties hebt die je overweldigen of die juist vast zitten kan het helpen ze creatief te uiten. Zo geef je ze vorm wat vaak helpt bij de verwerking ervan. Je kunt hierbij denken aan een mood board, schilderen, tekenen, schrijven of een gedicht maken. Kies jouw eigen manier.

5. Zoek ‘voeding’ voor jezelf

Het valt me vaak op dat hoogsensitieve mensen behoefte hebben aan zingeving. Of dit nu diepgaande gesprekken zijn, boeken, lezingen/workshops over spiritualiteit (in al z’n vormen), filosofie of iets anders. Neem die behoefte serieus.

6. Doe leuke dingen

Cliché maar waar, want van leuke dingen laad je weer op! Onthoud wel dat leuke prikkels óók prikkels zijn en baken je tijd ervoor en erna af met voldoende rust.

7. Plan een wellness moment

Ga lekker in bad met een goed boek en een maskertje, ga fijn een dagje genieten in de sauna met goed (rustig) gezelschap of boek een massage. Een ontspannen lichaam komt de geest ten goede.

8. Geniet van muziek

Of je nou lekker thuis op de bank zit of onderweg bent, luisteren naar je favoriete muziek kan je een heerlijk ontspannen of goede vibe geven.

Je kunt voor jezelf afspeellijsten maken voor verschillende stemmingen op Spotify of bijvoorbeeld via Youtube.

9. Ga lekker wandelen

De natuur om je heen en de fijne natuurgeluiden kunnen een weldadig effect op je lichaam en geest hebben. Bewegen zorgt bovendien ook voor een goede bloedsomloop en helpt je gedachten te verzetten.

Wanneer je in de ochtend gaat wandelen (of sporten) heb je vaak meer energie voor de rest van de dag.

10. Luister naar natuurgeluiden

Kun je om wat voor reden de natuur niet in, dan kun je ook altijd natuurgeluiden aanzetten in een app of via bijvoorbeeld YouTube.

Hier vind je mijn afspeellijst op YouTube met natuurgeluiden zonder muziek. Voor uren luisterplezier 😉

Bewaar voor later op Pinterest:

10 zelfzorg tips voor HSP's

HSP en zelfzorgtips

Mijn naam is Maaike Kruijsen, ik ben HSP coach en begeleid hoogsensitieve mensen (HSP) naar een fijn & ontspannen leven.

Ik deel handige tips en informatie over hoogsensitiviteit op deze website en via social media Pinterest, Instagram, Facebook.