Als je hoogsensitief bent komt het leven vaak intenser binnen. Dit geldt natuurlijk niet alleen voor negatieve ervaringen, ook positieve ervaringen zijn intenser. Des te belangrijker is het om positiviteit in je leven te ervaren. Hieronder staan 21 suggesties. Enjoy! 

1. Richt je op kleine dingen

Richt je op de kleine dingen die je een glimlach geven. Een zonnestraaltje, een fleurige bloempje, een fijn gesprek of een van onderstaande opties. 😉 

Met je sensitieve voelsprieten kun je intens genieten van kleine dingen. Omring jezelf met leuke kleine dingen die jouw leven leuker maken. 😉 

2. Boodschappen + iets leuks

Neem tijdens het boodschappen doen bewust eens iets extra leuks of lekkers voor jezelf mee. Gewoon omdat dat kan.

Goed voor jezelf zorgen kan op vele manieren. Jezelf verwennen met een klein (of groot) cadeautje is daar één van. Je bent het waard!

3. Maak een afspeellijst met blije filmpjes

Bijvoorbeeld op YouTube. Je zult merken dat je humeur opklaart wanneer je naar blije en/of schattige filmpjes kijkt. Dit werkt natuurlijk ook met vrolijke muziek.

4. Blok me-time momenten in je agenda

Je kunt van tevoren iets voor jezelf plannen, maar ook gewoon jezelf de tijd geven in je agenda en op het moment voelen waar je zin in hebt.

Doe regelmatig iets waar je van geniet & ontspant, hier krijg je ook weer energie van.

Pluk onderweg een leuk veldboeketje voor jezelf! 🙂

6. Verwen jezelf

Koop een leuk boek, fijne muziek of bijvoorbeeld een lekker geurtje voor jezelf. Gewoon zomaar, je hoeft er geen reden voor te hebben of er iets voor te bereiken.

5. Maak een ommetje en focus op je zintuigen

Ga lekker naar buiten en geniet van de natuur om je heen. De geluiden, geuren, wind door je haren…prachtige bloemen enz.

7. Hey leukerd!

Heb je vandaag al tegen jezelf gezegd hoe leuk je bent?! Doe dit regelmatig, dit stimuleert een positieve houding naar jezelf. 😀 

8. Bezin een momentje

Hou je van bezinnen? Ga dan ’s ochtends of ’s avonds even in de tuin of op je balkon zitten en kijk gewoon wat er in je opkomt.

9. Maak een moodboard

Maak eens een moodboard met kleuren, beelden en/of activiteiten waar jij helemaal blij van wordt. Dit stimuleert positieve vibes en kan je ook meteen inspiratie geven voor bijvoorbeeld een nieuw likje verf in huis, leuke dingen om te ondernemen enz.

Geen tijdschriften bij de hand? Je kunt dit ook doen door middel van Pinterest. Maak een paar borden aan met thema’s en/of kleuren waar je van houdt en doe inspiratie op! Je kunt mij daar ook volgen: HSP coach Maaike op Pinterest.

10. Zet vrolijke muziek op

Zit je in een dipje? Of heb je gewoon zin om je vrolijk te voelen? Muziek helpt!

Ik word bijvoorbeeld vrolijk van Herman van Veen en zet dan vaak deze playlist aan.

11. Plan iets leuks

Niet alleen voor dat moment, maar zeker ook voor de voorpret! Het is altijd leuk om naar iets uit te kijken en wanneer je even wat lastige zaken voor je kiezen hebt ligt er daarna iets leuks in het verschiet.

12. Koop een klein cadeautje voor iemand

Koop eens spontaan een cadeautje voor iemand en tover een glimlach op zijn of haar gezicht.

13. Glimlach naar voorbijgangers

Glimlachen naar voorbijgangers kan een glimlach terug opleveren. Of gewoon de voldoening dat je iemand je mooie glimlach hebt geschonken. 🙂 

Doe dit zonder iets terug te verwachten, gewoon vanuit jezelf!

14. Benoem de positieve punten v/d dag

Wanneer je deze positieve punten dagelijks opschrijft, leer je je brein focussen op wat er allemaal wél goed gaat. Dit brengt het ervaren van sommige moeilijke situaties in je leven wat meer in balans.

Schaf hier een speciaal schriftje of klein boekje voor aan. Desgewenst kun je ook je creativiteit de vrije loop laten door er kleine tekeningetjes bij te maken.

15. Me-time kwartiertje

Neem een kopje thee, zet een lekker muziekje op en geniet een kwartiertje zonder verder iets te doen.

16. Haal een bloemetje voor jezelf in huis

Haal regelmatig een bloemetje in huis. De kleur, geur en natuur doen veel hoogsensitieve mensen goed.

17. Wat zijn jouw talenten?

Vaak hebben we geen idee van onze eigen talenten. Als je hoogsensitief bent is de kans groot dat je eerder kijkt naar wat er allemaal nog beter kan, maar los daarvan is een talent iets dat in je zit. Daardoor valt het vaak niet op voor jezelf.

Vraag het eens aan een aantal mensen in je directe omgeving, familieleden, vrienden en/of collega’s bijvoorbeeld.

18. Leuke-dingen lijstje

Schrijf voor jezelf eens op welke dingen je allemaal leuk vindt om te doen. Zo heb je altijd een lijstje bij de hand als je je gedachten wilt verzetten of even niet weet wat waar je zin in hebt.

19. Geef een dierbare een knuffel

Gewoon zomaar, omdat het kan! Wedden dat dit enorm gewaardeerd wordt? 😉 

20. Neem eens een andere route

Wij mensen zijn gewoonte dieren en voor veel HSP geldt dit zelfs nog wat extra. Daag jezelf uit en neem eens een andere route naar je werk, de supermarkt etc. Kan jou het schelen dat het wat langer duurt. Wie weet kom je nog leuke nieuwe dingen tegen onderweg.

21. Spoel de emoties van je af

Heb je last van emoties van jezelf of anderen? Of hangt er zo’m onbestemd gevoel in je systeem? Een douche nemen waarbij je bewust alles laat wegspoelen door het doucheputje kan hierbij helpen.

 💡 Heb je nog andere suggesties voor leuke dingen? Deel ze hieronder in een reactie.

Vond je dit leuk? Deel met anderen:
  • 3
  • 232
  •  
  •  
  •  

Bewaar voor later op Pinterest:

21 leuke ideeën voor HSP

21 leuke ideeën voor HSP

Mijn naam is Maaike Kruijsen, ik ben HSP coach en begeleid hoogsensitieve mensen (HSP) naar een fijn & ontspannen leven.

Ik deel handige tips en informatie over hoogsensitiviteit op deze website en via social media Pinterest, Instagram, Facebook.