Hoogsensitief? Houd van jezelf!

Houden van jezelf
5 minuten

Houden van jezelf is een belangrijke basis om jezelf te kunnen zijn. Dit betekent wanneer je een hoogsensitief persoon bent onder andere dat je je niet meer klakkeloos aanpast aan een ander, duidelijk aangeeft wat jij belangrijk vindt en je grenzen stelt.

Veel mensen worstelen hiermee en dat is niet gek in deze wereld. Ze zitten vaak of aan de ene kant en denken vooral aan zichzelf, of aan de andere kant en offeren zichzelf voornamelijk op. In beide gevallen houd je niet van jezelf, want van jezelf houden betekent dat je de ruimte neemt die voor jou bedoeld is. Niet meer en niet minder!

Er zijn een aantal factoren die hierbij meespelen:

Dienstbaarheid

Hoogsensitieve mensen zijn van nature vaak zó dienstbaar ingesteld dat je jezelf nogal eens kunt vergeten. Daar kunnen een aantal redenen aan ten grondslag liggen. Mensen die in hun jeugd niet kregen waar ze behoefte aan hadden kunnen geneigd zijn dat te overcompenseren door nog meer voor anderen te zorgen. Een andere reden kan bijvoorbeeld zijn dat je graag aardig gevonden wilt worden.

Gewenning

Wanneer je gewend bent jezelf opzij te zetten, vaak al vanuit je jeugd, kan het lastig zijn je te realiseren dat je dat doet en dat het ook anders kan. Het is dan voor jou heel normaal; voor jezelf opkomen lijkt dan een vreemd idee. Je voelt je misschien egoïstisch, zeker als mensen in je omgeving zich ertegen verzetten als je een poging waagt om voor jezelf te kiezen (zij zijn immers ook gewend aan jouw opofferende gedrag).

Tegenreactie

Een reactie op het andere uiterste, bijvoorbeeld op mensen die alleen aan zichzelf denken ten koste van anderen, kan daarbij ook maken dat je je nóg meer dienstbaar opstelt ten koste van jezelf.

Maatschappelijke normen en waarden

Mensen die zichzelf aan de kant schuiven worden vaak opgehemeld en een held of engel genoemd. Jezelf opzij zetten voor een ander wordt hiermee in de samenleving beloond.

Zelfcompassie voor HSP

Houden van jezelf

Je wordt door hyperventilatie gevoeliger voor angst, negatieve gedachten en paniekaanvallen. Je komt hierdoor vaak in een vicieuze cirkel terecht: Deze gedachten zijn stress voor je systeem -> hierdoor ga je sneller ademen -> bouw je onder andere extra spierspanning op -> krijg je lichamelijke klachten -> wat weer zorgt voor angst en negatieve gedachten. Het een versterkt dus het ander.

Paniek ontstaat vaak als we de spanning te hoog laten oplopen, het is als het ware de bom die ontploft. Er is vaak een druppel die de emmer doet overlopen. Maar vaak merken we die druppel niet op en overvalt de paniek je. Doordat er wat vertraging in kan zitten, komt de paniek er vaak pas uit als je veilig bent. Dus thuis op de bank of in bed. Maar ook in situaties waarin je niet weg kunt vluchten. De rij van de supermarkt, de vergadering op je werk, uit eten in een restaurant of het kletsen met de buurvrouw. Je onderbewuste ziet dan gevaar in deze situatie waardoor je (onbewust) veel spanning opbouwt die kan zorgen voor paniek.

Houden van jezelf

Houden van jezelf wil zeggen dat je handelt vanuit zelfliefde. Hoe meer je dit doet, hoe prettiger dit voor jezelf en je omgeving zal zijn. De band met jezelf is immers de basis voor het contact met wie dan ook in je omgeving. Een duurzame relatie met een partner, je familie, vrienden, collega’s enzovoorts start met een duurzame relatie met jezelf. Duidelijk waar nodig, licht en speels waar mogelijk.

Je bent vrij om te gaan en staan waar jij wilt en je gaat alleen op uitnodigingen of vragen in wanneer dit bij jou past. Niet iedereen zal het hier zomaar mee eens zijn, maar zij die er echt voor jou zijn zullen je alleen maar toejuichen. De wegen met diegenen die jou niet accepteren voor wie je bent zullen uiteindelijk scheiden of een andere invulling krijgen en je zult mensen aantrekken die werkelijk bij je passen.

12 manieren om van jezelf te houden

1. Sta regelmatig stil bij wat jou vreugde en voldoening schenkt en maak regelmatig tijd om daar iets mee te DOEN!

 

2. Loop elke dag even naar de spiegel, kijk jezelf aan en zeg: ‘ik hou van je’.

 

3. Maak eens een lijstje van de dingen waar je goed in bent en lees dit elke dag even door.

 

4. Schrijf ook op waar je tekortkomingen liggen en omarm deze. Weet dat iedereen zijn of haar tekortkomingen heeft en deze je kansen brengen om jezelf te ontwikkelen.

 

5. Zit je nog iets dwars uit het verleden? Doe wat nodig is om dit op te ruimen in jezelf en/of een plek te geven, zodat je met een schone lei in het leven staat.

 

6. Zeg eerlijk wat je ergens bij voelt. Neem hierbij niet de ander (en zijn/haar eventuele reactie) maar jezelf als uitgangspunt. Het gaat immers over jou en je mag er zijn zoals je bent.

 

7. NEE zeggen mag! Ook hier geldt weer de eerlijkheid naar jezelf. Wil je dit echt met heel je hart of doe je het om een ander te plezieren? Vuistregel is dat wanneer je JA zegt, je de ruimte voelt  om er NEE op te zeggen.

 

8. STOP met jezelf te bekritiseren voor wat je ‘fout’ doet. Goed en fout bestaan alleen tussen onze oren. Er is alleen ervaring. Werkt het niet zoals je wilt? Maak dan een andere keuze.

 

9. Alles is goed zoals het is. Soms denken we dat we graag een bepaalde kant op willen, maar het leven valt niet te controleren. Accepteer alles wat komt en bekijk in het moment hoe je hier het beste mee om kunt gaan.

 

10. Jij bent uniek en perfect zoals je bent. Vergelijk je niet met anderen, want dat is onmogelijk. Wees te allen tijde en waar je ook bent jezelf.

 

11. Wat je aandacht geeft groeit. Zorg dus dat je jezelf liefdevol en zacht benadert en geef jezelf regelmatig een schouderklopje.

 

12. Werk niet fulltime aan jezelf. Mensen en in het bijzonder de reflecterende hoogsensitieve mensen willen zich graag ontwikkelen. Dat is onze natuur en alle ervaringen brengen ons een verdieping die ons innerlijke leven rijker maken. Ook de momenten dat we er even niet bewust mee bezig zijn en gewoon genieten van het leven zoals het is. Alles voor je ontwikkeling dient zich vanzelf aan. Zit je midden in een hectische tijd? Neem er dan geregeld op jouw manier pauze van en ontspan!

Vond je dit leuk? Deel met anderen:

  •  
  •  
  • 745
  •  
  •  

Bewaar voor later op Pinterest:

Houden van jezelf

Ook interessant

7 Reacties

  1. Dankjewel Maike. Vind het heel fijn om regelmatig je uitleg en tips te mogen ontvangen. Ze zijn telkens weer een duwtje in de rug.

  2. Dank je wel…..je schrijven komt op een moment dat ik dit heel goed kan gebruiken. Ik ga dit bewaren om het regelmatig te kunnen lezen.

  3. Bedankt, dit ga ik opslaan zodat ik het regelmatig kan lezen!

  4. wat mij betreft: een Fijn artikel! Niet in het minst put 12, om ‘er’ niet voortdurend mee bezig te zijn om te willen ontwikkelen, maar ook pauzes te nemen en te vertrouwen dat leermomenten zich spontaan zullen aandienen. heerlijk. Liefs voor allen, Lena

  5. Dank je Maaike
    Goed om weer tips te lezen heb er weer wat aan
    Doe regel matig even wat tips lezen,omdat er punten zijn dat een valkuil
    Is, dat ik mezelf wel eens vergeet,maar gaat steeds beter
    Dank je wel


Schrijf een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.