10 signalen dat je jezelf tekort doet als HSP

signalen dat je jezelf tekort doet als HSP
6 minuten

Herken jij bij jezelf de signalen dat je jezelf tekort doet? In de praktijk zie ik regelmatig hoe mensen geneigd zijn zichzelf tekort te doen. Veel HSP’s zijn gewend zich aan te passen aan een norm die niet altijd recht doet aan henzelf en het persoonskenmerk hoogsensitiviteit

Vooral als er zich vervelende situaties in je leven hebben voorgedaan kun je extra last krijgen van je sensitiviteit. Hierdoor bestaat de kans dat je jezelf tekort doet, wat je je misschien niet altijd realiseert omdat een aantal (copings)mechanismen er door ervaringen in je leven stilletjes in zijn geslopen. Dit keer deel ik 10 signalen dat je jezelf tekort doet en geef ik je tips hoe je hier anders mee om kunt gaan.

10 signalen dat je jezelf tekort doet als HSP

1. Je bagatelliseert je gevoelens

Het is niet zo erg, het geeft niet, ik kan wel wat hebben, anderen hebben het zwaarder, ik ben een zeur of ik reageer te gevoelig.

HSP coach Maaike Kruijsen: Herken je dat bij jezelf? Oefen dan met jezelf meer ruimte te geven aan wat je voelt zonder te bepalen of het wel of niet goed is. Gevoelens komen en gaan en kunnen niet te overdreven zijn. Als ze heel intens zijn geeft dat meestal iets aan, bijvoorbeeld dat het een gevoelig onderwerp is. Dat is oké en bovendien heel menselijk.

2. Je vindt jezelf te gevoelig

Daardoor kun je je gaan schamen voor je gevoelens, deel je ze niet en probeer je ze voor jezelf te onderdrukken. Met als gevolg dat je veel piekert, twijfelt en alles probeert te overanalyseren.

HSP coach Maaike Kruijsen: Als je hoogsensitief bent beleef je het leven intenser dan iemand die niet hoogsensitief is. Wij mensen communiceren als spiegels met elkaar. De (h)erkenning en waardering halen we mede uit onze communicatie. Als anderen (niet-HSP) dezelfde gevoeligheid niet terug spiegelen of er zelfs negatieve opmerkingen over maken, kun je het gevoel krijgen dat er iets mis is met je. Je kunt daardoor ook gevoelig voor afwijzing worden. Als je dit bij jezelf herkent, zoek hier dan zeker hulp voor want dit is een energielek die een fijn leven aardig in de weg kan staan.

💡 Lees ook:  Gevoelig voor prikkels

3. Je zoekt bevestiging bij anderen

Je durft niet te vertrouwen op je eigen gevoel waardoor je de bevestiging buiten jezelf gaat zoeken en zelfs bij mensen die jou niet kunnen zien zoals je bent. Dit zorgt voor een afhankelijkheidspositie waardoor je je onzeker voelt. Immers, dat wat de ander zegt bepaalt of je goed bezig bent of niet.

HSP coach Maaike Kruijsen: Natuurlijk is het fijn zo hier en daar bevestiging te krijgen in sociaal contact, maar de basis daarvoor zit in principe in jezelf. Als je merkt dat je de bevestiging vooral bij de mensen in je omgeving zoekt wordt het tijd hier iets aan te doen. Het kan bijvoorbeeld helpen om dagelijks op te schrijven waar je trots op bent van jezelf.

4. Je moet van alles van jezelf….

Je moet je niet zo voelen, je zorgen allang hebben losgelaten, positief zijn, vrolijk zijn, niet snauwen en zo kan ik nog wel even doorgaan.

HSP coach Maaike Kruijsen: Heb je weleens stil gestaan bij hoe het voor je is om dat allemaal te moeten? 

Een eenvoudige oefening daarvoor:

  • MOET ik dit nu doen? Moet je het of wil je het?
  • Moet IK dit nu doen? Of is een ander wellicht beter geschikt om dit te doen?
  • Moet ik DIT nu doen? Er is altijd genoeg te doen in je leven, moet je dit ook echt gaan doen?
  • Moet ik dit NU doen? Moet het ook nu gebeuren of kan je dit op een ander moment doen?
  • Moet ik dit nu DOEN? Wat gebeurt er als je het niet doet? Misschien verdwijnt je probleem met de tijd wel of lijken ze op termijn minder belangrijk dan in het moment dat je het bedacht.

5. Je verzint excuses voor fouten van een ander

In plaats van erkennen dat de ander fouten maakt, afspraken niet nakomt of zich onverantwoordelijk gedraagt, verzin je steeds nieuwe excuses om het gedrag goed te praten. Daarmee ondermijn je je zelfvertrouwen.

HSP coach Maaike Kruijsen: Leer goed onderscheid maken tussen wat jouw verantwoordelijkheid is en wat bij de ander hoort. In een relatie, in welke vorm ook, heb je niet meer dan 50% van de verantwoordelijkheid voor het contact. Leer hier ook meer over in het artikel waar stopt jouw verantwoordelijkheidsgevoel als HSP?

6. Je vertrouwt niet op je eigen oordeel

Je twijfelt aan jezelf en je luistert niet naar de signalen van je lichaam, omdat je niet op jezelf vertrouwt. Een ander weet het waarschijnlijk in jouw ogen ook beter dan jijzelf.

HSP coach Maaike Kruijsen: Dit heeft te maken met een lage eigenwaarde en is ontstaan door negatieve ervaringen.  Als je dit herkent wordt het tijd om jezelf op je waarde te gaan schatten. Vanuit die positie kun je ook beter je grenzen voelen en makkelijker gaan stellen.

7. Je zegt vaak sorry

Of het nu je fout is of niet, je zegt automatisch sorry. Hiermee doe je jezelf tekort. Onnodig vaak sorry zeggen geeft namelijk een onderdanige indruk en dat is vast niet het effect wat je met een sorry wil bewerkstelligen.

HSP coach Maaike Kruijsen: Zeg alleen sorry als je daar echt een reden toe hebt en niet omdat je de sfeer goed probeert te houden bijvoorbeeld. Laat de ongemakkelijkheid van een minder goede sfeer er maar gewoon zijn.

8. Je deelt je gedachten en gevoelens niet

In je eentje blijven zitten met je gedachten en gevoelens kan ervoor zorgen dat je extra gaat piekeren en erin vastloopt. Ik hoef je vast niet te vertellen dat je jezelf tekort doet op deze manier: je worstelt dan onnodig, alleen, met alles en dat is zonde want verbinding met een ander is broodnodig voor elk mens.

HSP coach Maaike Kruijsen: Deel je gedachten, zorgen en andere gevoelens met de mensen in je omgeving. Zo geef je ze de kans om iets voor je te betekenen en blijf je niet onnodig lang in je eentje rondlopen met situaties. Wellicht heeft een ander nog een handige invalshoek die jij nog niet bedacht hebt.

9. Je blijft in toxische vriendschappen en relaties

Heb je vrienden waar je eigenlijk niet echt energie van krijgt? Spreek je eigenlijk met (lichte) tegenzin af en gaan de gesprekken vooral over de ander? Of verzin je bijvoorbeeld excuses voor het gedrag van de ander, want je begrijpt door zijn of haar achtergrond zo goed waarom hij of zij zo doet ook al is dit geen verantwoordelijk gedrag?

HSP coach Maaike Kruijsen: Dit zijn rode vlaggen dat deze vriendschap of relatie niet constructief voor je zijn. Je hoeft en kunt niet met iedereen vrienden zijn. Ontdek wat jij in een vriendschap en/of relatie nodig hebt. Die signalen zijn: waar jij blij van wordt en bij de mensen waar jij ontspannen jezelf kunt zijn.

10. Je verantwoordt jezelf als je een grens aangeeft

Je zegt wel nee, maar je gaat ook uitgebreid uitleggen waarom je deze grens stelt (in de hoop op meer begrip). Daarmee geef je de macht aan de ander, net als bij punt 7 (vaak sorry zeggen).

HSP coach Maaike Kruijsen: Iemand die jou respecteert zal je grenzen ook zonder uitleg accepteren. Blijf bij jezelf en je grens, ondanks de (mogelijke) reactie van de ander. 

Lees ook: ben je gevoelig voor afwijzing?

Herkenbaar? Deel jouw ervaring

Herken jij ook de signalen dat je jezelf tekort doet of gedaan hebt? Heb je nog tips hoe je hiermee omgaat? Laat het hieronder weten!

Vond je dit leuk? Deel met anderen:

Bewaar voor later op Pinterest:

signalen dat je jezelf tekort doet als HSP

Ook interessant

7 Reacties

  1. 9 van de 10: schuldig! Zo’n ingesleten patroon, hoe los je dat ooit nog op… Zou graag meer vertrouwen hebben, minder angst en onnodig schuldgevoel.

  2. Zo fijn dat ik jou heb leren kennen! Ik ben nu 64 en begin te begrijpen waarom ik ben zoals ik ben… inzicht te krijgen maar bovenal alle tips hoe er mee om te gaan. Dat is zo fijn ik lees graag je mail mijn dank is groot ! Warme groet Francis

  3. Gerrit
    Punt 8 spreekt me erg aan. Vrijwel altijd alleen geweest, zo’n vijftig jaar, en veel last van gezondheidsklachten, geestelijk en lichamelijk gehad. komt voornamelijk door de spanningen die er altijd in het gezin zijn geweest, waar ieder zich schaamde voor elkaar. Sinds drie jaar wel gezond en vol energie, maar juist daardoor loop ik nu weer op iets anders vast, namelijk dat ik niets kan delen met iemand, zowel gevoelens als gedachten. Best wel aardig contacten, maar mensen haken ook vaak toch af, onlangs ook weer een vrouw. Voel me op slot zitten, waarmee ik niet verder kom. Gelukkig is er wel een begin gekomen om mijn gevoelens met anderen te delen, maar wat ik wel lastig vind, omdat het mezelf betreft. Ben eigenlijk alleen “technisch” bezig.

  4. Ik herken wat Richtje.ik voel mij op 9 van de 10 ook schuldig.

  5. Zo herkenbaar, 9 van de 10 gaan over mij en ik wordt er vaak zo verdrietig van. Niet weten hoe ik dit kan veranderen. Maar ook niemand met wie ik het kan delen. Zo veel mensen hebben mij los gelaten omdat ze niet begrijpen hoe ik zo ineens zo gevoelig geworden ben want ik was altijd de stoere sterke vrouw die alles aan kon en altijd klaar stond. Nu na 2 keer kanker, een echtscheiding en baanverlies, ben ik gebroken en struggel ik dagelijks met mijn hsp

  6. Beste Marjolein, heel herkenbaar en je bent niet alleen. het boek van Susan Jeffers ‘End the struggle and dance with life (engels)/ Ik dans door het leven (nederlands)’ gaf mij veel steun. Groetjes en sterkte en hou van jezelf. Pascal

  7. 10 van de 10 en al ruim vier jaar therapie. Zo hardnekkig kan het zijn. De gevolgen van parentificatie/KOPP kind zijn. Opgeven is voor mij geen optie. Het zal mij lukken om met deze zelfdestructieve gewoontes beter om te leren gaan. Al is mij wel verteld dat het valkuilen zullen blijven waar je alert op moet blijven: de gevolgen van een ‘opvoeding’.


Schrijf een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.