Je kunt als HSP intens genieten van de kleine dingen

Als HSP intens genieten van de kleine dingen
4 minuten

Een groot voordeel van de karaktereigenschap: je kunt als HSP intens genieten van de kleine dingen. Een mooie bloem, fijne geur, prettige muziek, mooi ingerichte ruimte en een glimlach. Zo’n klein moment kan een groots gevoel van genieten geven. En daar kun je in je dagelijks leven handig je voordeel mee doen. In dit artikel inspireer ik je graag om meer te genieten van de kleine dingen en geef ik je een aantal handige tips.

Het effect van genieten

Genieten is belangrijk, maar waarom eigenlijk? Naast dat dit natuurlijk een heel fijn gevoel is, heeft dit ook een heilzame werking op je. Dit heeft alles te maken met een aantal hormonen.

Wanneer je geniet maak je een een of meer van deze happy stofjes aan:

  • Endorfine
  • Dopamine
  • Serotonine
  • Oxytocine

Laten we deze stofjes even nader bekijken:

Endorfine

Endorfine maak je onder andere aan door lichamelijke inspanning, opwinding, pijn. Ook smaakervaringen van suikers, vetten, chilipepers (pijnprikkel) en chocolade zorgen ervoor dat endorfines vrijkomen. Naast gevoelens van geluk heeft het nog een handige werking: endorfine werkt namelijk pijnstillend, weerstandverhogend en vermindert gevoelens van angst.

Tip – Een goede reden dus om voldoende te bewegen (het is niet voor niks zo belangrijk) en voor alle smaakervaringen geldt uiteraard: met mate 😉.

Dopamine

Dopamine wordt aangemaakt door allerlei activiteiten die je hersenen een beloning geven zoals sporten en het eten van lekkere dingen. Maar denk ook aan verliefdheid: de dopamine in je brein zorgt ervoor dat je dat zwevende gevoel op die roze wolk ervaart. Dit werkt verslavend: je wilt hem of haar steeds weer zien. Kortom, het geeft je gevoelens van genot en geluk.

Tip – Je boost je dopamine bij uitstek door kleine genietmomentjes voor jezelf te creëren.

Serotonine

Een ander ‘gelukshormoon’ is serotonine. Dit wordt aangemaakt door tryptofaan, een aminozuur dat voorkomt in onder andere de volgende voedingsmiddelen: amandelen, bananen, bruine rijst, chocola, haver, kikkererwten, melk, pompoenzaadjes, pruimen en sesamzaadjes. Maar ook zonlicht. Even in de zon staan kan je al een boost geven.

Een handig weetje: hoe meer serotonine je aanmaakt, hoe minder gevoelig je bent voor afwijzing.

Tip: Voedingsmiddelen die tryptofaan bevatten maar ook het korte momentje in de zon, kunnen je helpen bij de aanmaak van meer serotonine.

💡Serotonine, het 5-HTTLPR gen en hoogsensitiviteit

Het 5-HTTLPR gen speelt een rol bij de heropname van serotonine. Er bestaan 3 varianten, de lange versie (l-allel), korte versie (s-allel) en de combinatie s/l. Onderzoek wijst uit dat bij hoogsensitiviteit de korte variant vaker voorkomt. Als je de lange variant hebt, ben je beter bestand tegen negatieve gebeurtenissen dan bij de korte variant waar sneller depressies en angsten ontstaan. Dit komt omdat mensen met de korte variant sterker reageren op omgevingsfactoren. Gelukkig werkt dat twee kanten uit: je reageert niet alleen sterker op negatieve omstandigheden, een positieve en ondersteunende omgeving zorgt ervoor dat je juist (sneller) opbloeit.

Oxytocine

Oxytocine is het welbekende knuffelhormoon. Dit maak je aan, zoals de naam al zegt, door te knuffelen maar ook door elkaar aan te kijken en aanrakingen. Dit hoeft niet met een ander mens te zijn, ook door dieren te aaien en met ze te knuffelen maak je het aan. Het knuffelhormoon zorgt onder andere voor een goede hechting tussen moeder en kind, maar speelt bijvoorbeeld ook een rol bij het ontstaan van vriendschappen en het ervaren van plezier. Kun jij als HSP intens genieten van de kleine dingen? Reken maar dat oxytocine daar regelmatig een rol in speelt!

Tip; Positief contact met andere mensen en/of dieren helpt je je oxytocine levels te verhogen. Enjoy!

Als HSP intens genieten van de kleine dingen, 4 tips

1. Waar geniet je van?

Elk mens is weer anders. Wat de een leuk vindt, doet de ander vrij weinig. Daarom is het ook zo belangrijk om goed naar jezelf te luisteren. 

  • Waar geniet je van? 
  • Welke behoefte heb jij op dit moment? 

Stel jezelf deze vragen regelmatig en maak er tijd voor. Plan me-time in je agenda en bekijk op dat moment waar je dan behoefte aan of zin in hebt.

2. Keep it simple

Het hoeven geen grote dingen te zijn, juist niet. Je kunt als HSP namelijk intens genieten van de kleine dingen, dat gaat helemaal vanzelf.Het is wel belangrijk dat je er ruimte voor creëert. Hou het bij kleine en simpele dingen en richt je daarbij op je zintuigen. 

  • Hou je van schoonheid? Zoek deze dan op in je huis, omgeving en zelfs je werkbureau. 
  • Reageer je sterk op geuren? Omring je dan regelmatig met een fijne geur.
  • Ben je dol op de stilte? Plan dan af en toe ‘stilte tijd’ voor jezelf.
  • Vind je het fijn om regelmatig met dierbaren te zijn? Laat het ze weten.

3. Sta stil bij de fijne momenten

Neem af en toe de tijd om even stil te staan bij de momenten, klein en groot, waar je van genoot. Je kunt dit bijvoorbeeld dagelijks in een dankbaarheidsdagboek of bullet journal bijhouden.

4. Wandel of fiets regelmatig in de natuur

Door te bewegen komen hormonen zoals dopamine, serotonine en endorfine sneller vrij. Bovendien heeft de natuur een heilzame werking op je sensitieve systeem. Heel wat zintuigen kunnen positief geprikkeld worden en het bewegen maakt het denken en praten ook nog eens een stuk makkelijker.

Vond je dit leuk? Deel met anderen:

Bewaar voor later op Pinterest:

Intens genieten van de kleine dingen als je hoogsensitief bentent

Ook interessant

Nog geen reacties. Reageer hieronder!


Schrijf een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.