Hartcoherentie tools, voel je beter met deze ademhalingstechniek

Hartcoherentie tools
5 minuten

In een eerder artikel ben ik ingegaan op deze ademhalingstechniek in hartcoherentie voor HSP, dit keer meer uitleg over de verschillende hartcoherentie tools die je voor een goede hartcoherentie in kunt zetten.

Wat is hartcoherentie?

Voor we dieper ingaan op de hartcoherentie tools, nog even terug naar de basis: wat is hartcoherentie precies? Hartcoherentietrainer Katrien Geeraerts legt het in onderstaand filmpje helder uit:

Interview Katrien Geeraerts, auteur van het boek blijven ademen

Katrien Geeraerts is licentiate in de bio-medische wetenschappen en medisch laboratoriumtechnologe. Na een burn-out gaf ze haar professionele leven een andere wending. Ze volgde een opleiding als hartcoherentietrainer bij Louis Van Nieuland en werkt nu fulltime als hyperventilatie en hartcoherentiecoach in haar eigen praktijk in Zemst. Naast het werkboek hyperventilatie, angst en paniek schreef ze samen met Louis Van Nieuland het boek ‘Blijven ademen’. Een bijzonder boek over hartcoherentie. Ik stelde haar een aantal vragen.

Hoogsensitieve mensen zijn gevoeliger voor stress. Welke baat hebben ze bij hartcoherentie?

Met hartcoherentietraining bouw je een vaardigheid op in het creëren van optimale verbindingen in je brein. Met optimale verbindingen bedoelen we dat de drie breinen via zenuwbanen harmonieus met elkaar samenwerken. Het emotionele brein, waaronder het angstcentrum, overheerst niet. Naarmate je oefent in hartcoherentie bouw je deze vaardigheid op en zal je je omgeving steeds meer gaan beschouwen vanuit een veilige modus, waarbij alle informatie van het brein, zowel die van het verstand als die van de emoties, kan worden ingezet. Hierdoor zie je weer mogelijkheden die je ervoor niet kon zien door de overheersende emoties en stress. Je blik verruimt tot een bredere perceptie.

Je benoemt naast de wijze van ademhalen ook het effect van positieve emoties tijdens het beoefenen van hartcoherentie. Waarom is dit zo belangrijk?

Het versterken van de hartcoherentie kan door het inzetten van emoties die een positief effect hebben op je lichaam, maar dit is niet hetzelfde als louter positief denken. Natuurlijk begint alles met het denken aan aangename, positieve dingen, alleen leggen wij de nadruk op het voelen van het effect van dat denken. We observeren het effect ervan via de emoties die zich dan manifesteren in het hart of als een gevoel van welbehagen in het lichaam. Het is net die ervaring die een versterkend effect heeft op het werkingsmechanisme van hartcoherentie.

Hoe vaak moet je hartcoherentie beoefenen voor het beste effect?

Op zich vraagt hartcoherentiebeoefening niet veel van je tijd: 3 x 6 minuten of 2 x 10 minuten per dag is voldoende, maar het vraagt wel een bepaalde discipline om deze vaardigheid op te bouwen. Daarnaast kan het ook extra ingezet worden op een heftig stressmoment of preventief als er iets voor je ligt waar je angstig voor bent.

Welke oefeningen of hartcoherentie tools zijn er om deze techniek onder de knie te krijgen?

Hartcoherentie wordt flink geholpen door het feit dat er reeds verschillende apps op de markt zijn en biofeedback software die jouw stress in één oogopslag visueel inzichtelijk maken, in tegenstelling tot andere ontspanningstechnieken als meditatie, yoga en mindfulness.

Waar kunnen mensen terecht voor een hartcoherentiecoach (in NL en BE)?

Er is intussen een groot netwerk ontstaan van HCH coaches, die het 4-stappenplan van het boek ‘Blijven ademen’ volgen: nerva.coach

Hartcoherentie tools

Het mooie van hartcoherentie is dat het meetbaar is. Er zijn verschillende tools, van apps en smartwatches tot speciaal ontworpen apparaten in omloop om dit te meten. Hieronder geef ik je een aantal tips en tools mee, zodat je er zelf mee aan de slag kunt gaan.

Hartcoherentie oefening

Een hartcoherentie oefening bestaat in feite uit twee componenten: een gelijkmatige ademhaling én een prettig gevoel. Wanneer je piekert is je hart niet coherent en is dit terug te zien in apparatuur die je hartritmevariabiliteit kan meten.

  • Je begint met 4,5 of 6 tellen in en dezelfde 4,5 of 6 tellen uit te ademen. Kijk even hoeveel tellen voor jou het beste werkt, zolang je in de oefening maar steeds dezelfde hoeveelheid tellen in- en uitademt.
  • Vervolgens richt je je op een prettige ervaring in je leven of visualiseer je een plek waar je je fijn voelt terwijl je rustig door blijft gaan met de oefening.

Doe dit een aantal minuten. Je kunt hier bijvoorbeeld een timer voor zetten. 

Youtube

Er zijn verschillende video’s te vinden met hartcoherentie oefeningen. De een met muziek, de andere zonder. Voor ieder wat wils, zoals bijvoorbeeld deze:

Apps

Er zijn verschillende apps die gericht zijn op hartcoherentie oefeningen.

Voor de iPhone heb je bijvoorbeeld:

Voor Android:

Smartwatch

Met de ingebouwde app ademhaling op de iWatch kun je de oefening heel gemakkelijk doen. Je stelt de duur van de oefening in en de rest wijst vanzelf. Maar ook smartwatches zoals bijvoorbeeld Garmin hebben deze functies.

ademhalingsoefeningen geven HSP meer rust en ontspanning

Biofeedback apparatuur

Er zijn verschillende apparaten in omloop, compleet met apps waarmee je je progressie kunt bijhouden. Dat is niet zomaar een extra apparaat die hetzelfde doet als een app, want ze hebben ook handige nevenfuncties omdat je hartcoherentie meer is dan gelijkmatig ademhalen. Emoties en gepieker zie je namelijk terug in je hartritmevariabiliteit (HRV) dat door deze apparatuur nauwkeurig gemeten wordt. Evenals een hart wat coherent is.

"De rustplaats van het verstand is het hart."

Elizabeth M. Gilbert

Ik gebruik er zelf de Inner Balance Trainer van HeartMath voor. Dit werkt heel eenvoudig met een bijbehorende app. Bekijk hem hier >>

💡ACTIE: Met de code HSP21 krijg je 5% korting op de aanschaf van de Inner Balance Trainer.

Meer lezen over hartcoherentie?

Wil je je verder verdiepen in de boeiende informatie over hartcoherentie en het autonome zenuwstelsel?

Blijven ademen – Katrien Geeraerts

Er is net een nieuwe editie van dit boek uit met informatie over hartcoherentie, een gezonde leefstijl en tips Je leert het vierstappenplan van de hartcoherentietechniek toe te passen

Bestellen >>

Van stress naar veerkracht – Séverine van de Voorde

We worden constant uitgedaagd door snelle veranderingen en een overdosis aan prikkels. Ons stresssysteem draait overuren. In dit boek kom je te weten hoe het anders kan.

Bestellen >>

Activeer je nervus vagus – Luc Swinnen

De nervus vagus is een zenuw die vanaf de hersenen naar je borstkas en organen loopt en een belangrijke rol bij stress- en angstklachten speelt. In dit toegankelijke boek leer je daar meer over.

Bestellen >>

Vond je dit leuk? Deel met anderen:

Bewaar voor later op Pinterest:

Hartcoherentie tools

Ook interessant

Nog geen reacties. Reageer hieronder!


Schrijf een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.