We hebben allemaal weleens een baaldag. Zo’n dag dat het allemaal niet wil, niet stroomt, tegenzit, dat je geen zin hebt om naar buiten te gaan enz. Soms is er een bepaalde aanleiding voor, maar op andere dagen lijkt het wel zomaar uit de lucht te komen vallen. Wat de reden ook is, hoe ga je om met mindere dagen als je hoogsensitief bent?

Mindere dagen horen bij het leven als dag bij de nacht. Juist door soms baaldagen te hebben kun je ook weer extra genieten van de mooie dingen van het leven. Het liefst zouden we deze dagen skippen en ons altijd goed voelen. Helaas kan dit niet en daarom ga ik in dit artikel in op mindere dagen in het leven en leg ik uit hoe je het beste op jouw manier met deze dagen om kunt gaan.

4 tips voor mindere dagen als je hoogsensitief bent

1. Acceptatie van mindere dagen

Je ervaart bijvoorbeeld mindere dagen als je hoogsensitief bent door:

  • Een worsteling in jezelf.
  • Een gebeurtenis buiten jezelf, waar je nauwelijks of zelfs helemaal geen invloed op hebt.

Succesvol of niet, het leven is niet 100% maakbaar. We hebben allemaal zo onze worstelingen, groot of klein vanuit ons karakter, de dingen die we meegemaakt hebben of door gebeurtenissen buiten onszelf.

Je kunt er niet altijd (meteen) iets aan veranderen en dus geef ik in dit artikel vooral handvatten om de situatie te accepteren zoals deze is en hoe je er het beste mee om kunt gaan op dat moment. Dat is sowieso een handig uitgangspunt, want het kost veel energie om je ertegen te verzetten. Pas nadat je de situatie geaccepteerd hebt (dat is niet hetzelfde als je er passief bij neerleggen) kun je eventueel kijken wat je ermee kunt.

Dirk de Wachter – laat ons ongelukkig zijn

Dirk de Wachter is Belgisch bekendste psychiater en hij pleit voor meer ongelukkigheid. Althans, voor de acceptatie ervan in de maatschappij. Het is namelijk simpelweg onmogelijk om altijd maar gelukkig te zijn. En zo zegt hij, ongelukkigheid verbindt en verbroedert ook.

2. Wat heb je nu nodig?

Omgaan met mindere dagen begint met goed voor jezelf te zorgen terwijl je ondertussen voelt wat je voelt. Je zou jezelf ook kunnen afvragen: hoe draag ik mijn niet zo prettige gevoel nu het beste? Het gaat er dus niet om hoe je er zo snel mogelijk vanaf komt, maar hoe je het beste voor jezelf zorgt in deze situatie.

💡 Hou het simpel, neem een kopje thee, een warme douche, kijk een fijne serie.
Misschien heb je ook wat aan deze 21 leuke ideeën voor HSP >>

3. Observeer je emoties en behoeftes

Emoties geven iets aan over onderliggende behoeftes. Soms zijn die helder, maar vaak ook niet. Als ik HSP’s in de praktijk vraag waar ze behoefte aan hebben, vindt een deel het lastig hier een antwoord op te geven. Pas als ik samen naar de verschillende behoeftes ga kijken wordt helder welke er spelen.

Geef jezelf de tijd om te observeren welke behoeftes er in jou spelen. Dit hoef je niet à la minute te weten, ga jezelf dan ook niet pushen dat je het antwoord moet weten. Het kan helpen om er eens met mensen in je omgeving over te praten, dat kan je helderheid geven en interessante invalshoeken. Daarnaast kan het heel goed zijn om de situatie eens van je af te schrijven. Dit kan helpen om er meer op afstand naar te kijken.

4. Lees het handboek voor mindere dagen

Eveline Helmink, hoofdredacteur van Happinez, schreef een down-to-earth handboek voor mindere dagen. Ieder mens heeft baaldagen. Dit boek kan je helpen jouw mindere dagen beter te relativeren. Dit helpt bijvoorbeeld om niet in een negatieve spiraal terecht te komen en minder te blijven hangen in negatieve gevoelens.

Vond je dit leuk? Deel met anderen:
  • 65
  • 421
  •  
  •  
  •  

Bewaar voor later op Pinterest:

mindere dagen als je hoogsensitief bent

mindere dagen als je hoogsensitief bent

Mijn naam is Maaike Kruijsen, ik ben HSP coach en begeleid hoogsensitieve mensen (HSP) naar een fijn & ontspannen leven.

Ik deel handige tips en informatie over hoogsensitiviteit op deze website en via social media Pinterest, Instagram, Facebook.