We doen het allemaal: dagelijks volgen we dezelfde wegen naar het werk of de studie, dezelfde ochtend- en avondrituelen, reageren vaak automatisch op standaard vragen als ‘hoe gaat het?’ Dat komt omdat onze hersenen veel regelen vanuit de automatische piloot.

Wanneer we niet regelmatig onze hersenen prikkelen voor nieuwe ervaringen slijten dergelijke paadjes er dieper in en zo blijven we doen wat we steeds al deden. Hooggevoelige mensen die niet geleerd hebben nieuwe wegen te onderzoeken zullen al snel hun veiligheid vinden in gewoontes. Dit kan mogelijk leiden tot onder meer onderprikkeling.

1. Neem eens een andere route

Je activeert je hersenen door eens een andere route dan gewoonlijk te nemen. Dit is met name een goede oefening voor op de fiets of lopend. Neem dan ook even extra aandachtig je omgeving op.

HSP Tip Neem je normaal altijd de kortste route en zou je voor de alternatieve om moeten gaan? Dan pak je meteen nóg zo’n gewoonte aan: die van het altijd maar haasten.

2. De verkeerde rij van de kassa

Je kent het vast wel, wanneer je eenmaal in een rij staat blijkt het net de langste of er staat net een klant te treuzelen met kleingeld of een pinpas die dienst weigert en die ander die na jou kwam wordt aan de andere kassa inmiddels al geholpen. In onze haastcultuur leren onze hersenen automatisch bij alles te haasten… Bij het verkeerslicht, de rij van de kassa, lopend, fietsend, rijdend als vanzelf gunnen we onszelf geen minuut extra tijd meer.

HSP TIP Ga eens bewust in een lange rij staan,  kijk om je heen wat er gebeurt en knoop eens praatje aan met je voor- of achterbuur. Ga niet nog even gas geven of extra snel fietsen om het stoplicht te halen maar minder vaart en geef jezelf de ruimte om in die ene  extra minuut eens om je heen te kijken wat er gebeurt op straat.

HSP TIP Ga eens bewust in een lange rij staan,  kijk om je heen wat er gebeurt en knoop eens praatje aan met je voor- of achterbuur. Ga niet nog even gas geven of extra snel fietsen om het stoplicht te halen maar minder vaart en geef jezelf de ruimte om in die ene  extra minuut eens om je heen te kijken wat er gebeurt op straat.

3. Sta eens stil bij het dagelijkse contact

Kom je een buurman, familielid of collega tegen die je vraagt hoe het gaat, neem dan eens de tijd om jouw eigen antwoord te geven in plaats van een standaard ‘goed, prima enzovoorts’.

Vraag vervolgens ook eens aan de ander hoe het werkelijk met hem of haar gaat.

Natuurlijk zijn er nog tal van andere manieren om vaste patronen te doorbreken. Wees creatief en vind nieuwe wegen die bij jou passen. Laat ze hieronder even weten, dat inspireert ook weer anderen!

 

Mijn naam is Maaike Kruijsen, ik ben HSP coach en begeleid hoogsensitieve mensen (HSP) naar een fijn & ontspannen leven.

Ik deel handige tips en informatie over hoogsensitiviteit op deze website en via social media Pinterest, Instagram, Facebook.