Ben jij een HSP? 4 aandachtspunten om rekening mee te houden

4 aandachtspunten om rekening mee te houden
3 minuten

Ben jij een HSP en moet je eerst even wennen aan een nieuwe situatie? Pas je je gemakkelijk aan en heb je vaak tijd nodig om een keuze te maken? Vind je het lastig om te voelen wat je wilt? Schiet je pas achteraf te binnen wat je had moeten zeggen of vragen?

In dit artikel 4 aandachtspunten die voor veel hoogsensitieve mensen herkenbaar zijn. Als je weet hoe dit zit kun je er beter rekening mee houden en dat geeft rust en ruimte voor jezelf.

1. Wennen aan nieuwe situaties

In nieuwe situaties doe je meestal veel nieuwe indrukken op die, je raadt het al, verwerkt moeten worden. Hier komt de karaktereigenschap hoogsensitiviteit om de hoek kijken, want ben jij een HSP dan kenmerkt je sensitieve eigenschap zich door het waarnemen van meer nuances en een diepgaande wijze van verwerken. Wennen aan betekent dus met andere woorden: er is tijd nodig om alle nuances via meerdere hersengebieden (=diepgaand) te verwerken.

Geef jezelf die tijd ook en wees begripvol naar jezelf als die wenperiode wat ongemakkelijk voelt.

💡 Ben jij een HSP? Maak de HSP test

2. Wat wil je zelf?

Als je hoogsensitief bent, telt niet alleen je individuele belang, maar ook het groepsbelang. Dit komt onder meer door je inlevingsvermogen en empathie. Door omstandigheden kan het zo zijn dat je meer gericht bent geraakt op de ander en je je eigen belang over het hoofd ziet. Als dat het geval is, is het belangrijk om jouw belangen weer voor ogen te krijgen.

Neem tijd voor jezelf, zodat je niet afgeleid kunt worden door de behoeftes van een ander. Wat wil jij? Waar heb jij behoefte aan? Wat heb jij nodig? Waar ligt jouw verantwoordelijkheid en waar die van de ander? Stel jezelf regelmatig dit soort vragen. Als je merkt dat je het lastig vindt of dat je je snel schuldig voelt daarbij, overweeg dan begeleiding. Rekening houden met anderen ten koste van jezelf kan namelijk erg veel energie kosten.

3. Achteraf wist ik pas wat ik moest zeggen

Dit hoor ik vaak in de praktijk terug. Het duurde even voor ik wist wat ik moest zeggen of vragen, maar de situatie is nu al voorbij. Ben jij een HSP dan heeft dat zowel met je diepgaande wijze van verwerken te maken als je inlevingsvermogen in de ander. Waar jij staat en wat jij wilt kan vertroebeld raken door wat de ander zegt of wilt en door je diepgaandere verwerking heb je suddertijd nodig.

Zeg dus niet meteen ja of prima, maar bouw voor jezelf bedenktijd in. Geef aan dat je over een situatie of antwoord gaat nadenken en er nog op terug komt.

Heb jij voldoende sudder- en hersteltijd als HSP

4. Luister naar de signalen van je lichaam

Je lichaam ontvangt zintuiglijke prikkels, verwerkt ze en laat vervolgens vaak met signalen weten wat het met je doet. Een fijn gesprek bijvoorbeeld kan een ontspannen en voldaan gevoel geven. Nieuwe situaties kunnen nog wat ongemakkelijk voelen en een grens kan een knoop in je maag tot zelfs buikpijn geven. Kortom, jouw lichaam geeft signalen die jou kunnen helpen als je naar ze luistert.

Een ontspannen lichaam geeft doorgaans aan dat je je veilig, prettig en comfortabel voelt. Een gespannen lichaam wijst erop dat je niet op je gemak bent.

Daar waar het brein zich in allerlei bochten kan wringen en waarbij je aan jezelf voorbij kunt gaan, is je lichaam recht voor z’n raap. Je kunt de signalen negeren, wat vooral makkelijk gebeurt bij mensen die niet op hun gevoel vertrouwen en veel in hun hoofd zitten. Het is dan zaak om jezelf weer veilig te leren voelen in je lichaam en gevoel.

Neem de tijd om even bij jezelf stil te staan en leer de signalen van je lichaam kennen. Vind je een situatie moeilijk of spannend? Wees dan extra zorgzaam naar jezelf.

Vond je dit leuk? Deel met anderen:

  • 124
  •  
  • 127
  •  
  •  

Bewaar voor later op Pinterest:

4 aandachtspunten om rekening mee te houden

Ook interessant

Nog geen reacties. Reageer hieronder!


Schrijf een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *