Heb jij elke maand last van je menstruatie als HSP? Hoogsensitieve vrouwen zijn zich met hun opmerkzaamheid meestal snel bewust van hormoonschommelingen en lichamelijke klachten. In dit artikel geef ik je tips om je menstruatie zo comfortabel mogelijk te maken.
Ik richt me voornamelijk op de klachten van een natuurlijke menstruatie. Wanneer je een anticonceptiepil, spiraaltje of andere methode met hormonen gebruikt, spreken we bij de stopweek van een onttrekkingsbloeding.

1. Ken je cyclus

Het kennen van je cyclus kan enorm helpen om met je menstruatieperiode om te gaan. Met de app clue (zowel voor iPhone als Android beschikbaar) kun je jouw cyclus goed bijhouden. Ook de Lady Comp (cycluscomputer, een alternatief voor de anticonceptiepil) geeft hier goed inzicht in. 
Hierdoor weet je beter wanneer je emotioneel wat gevoeliger bent door je cyclus en kun je hier in je planning rekening mee houden. Zorg indien nodig voor extra me-time!

 

Hoe werkt je menstruatiecyclus precies?

 

♥ Fase 1: Eicelrijping (folliculaire fase)
In deze eerste fase produceren de eierstokken het follikel stimulerend hormoon aan FSH. Dit hormoon zorgt ervoor dat er een eicel rijpt tijdens de eerste 14 dagen van elke cyclus. Ondertussen wordt de baarmoeder door het hormoon oestrogeen voorbereid op de komst van een bevruchte eicel. Het baarmoederslijmvlies groeit en wordt dikker.

Gevoel
In deze periode kun je je heel energiek voelen. Je serotonine level wordt gestimuleerd wat zorgt voor een goed gevoel. Dit is de feel good fase in de cyclus die zorgt voor positieve gedachten en meer motivatie waardoor je productiever bent dan andere fases.

 

♥ Fase 2: Eisprong
Dit is de fase waarin je vruchtbaar bent. Bij een cyclus van 28 dagen (dit verschilt per persoon) is dit rond dag 14 na de eerste dag van je menstruatie. Je lichaam maakt progesteron aan wat helpt bij het voorbereiden van de baarmoeder voor innesteling van de bevruchte eicel.

Gevoel
Een toename aan progesteron kan zorgen voor klachten zoals buikkramp, neerslachtigheid en vermoeidheid. Sommige vrouwen ervaren dat ze beter in contact staan met hun gevoel.

 

♥ Fase 3: Geen bevruchting 
Ongeveer een week na de eisprong daalt de hoeveelheid hormonen in je lichaam. Het eitje is niet bevrucht en dus maakt het lichaam zich klaar om alle voorbereidingen voor een zwangerschap (zoals het verdikte baarmoederslijmvlies) op te ruimen in je lichaam.

Gevoel
Dit kan voor wisselende stemmingen zorgen, zoals sneller huilen en chagrijnig zijn zonder veel aanleiding.

 

♥ Fase 4: Je menstruatie
Je lichaam stoot het baarmoederslijmvlies en onbevruchte eitje af waardoor bloedverlies ontstaat. Dit kan 2 tot 8 dagen duren.

Gevoel
Je lichaam is druk aan het werk. Hierdoor kun je je emotioneler en moe voelen. Sommige vrouwen hebben ook last van een (tijdelijk) ijzertekort wat ook vermoeidheid veroorzaakt.

 

2. De menstruatiecup als alternatief

De menstruatiecup is een alternatief voor menstruatieproducten zoals maandverband en tampons. Het is een klein bekertje van siliconen (=dus geen plastic) dat het menstruatiebloed opvangt. Afhankelijk van hoeveel bloed je verliest kun je de menstruatiecup tot 12 uur laten zitten. En hij gaat 5 jaar mee, daarmee is het ook nog eens een duurzaam alternatief!

Waarom een alternatief? Een tampon kan sneller gaan doorlekken en maandverband zit niet voor iedere hoogsensitieve vrouw prettig. Er is ook de nodige onrust omtrent chemicaliën in de gangbare menstruatieproducten maar na een klein onderzoek zag ik deze ook weersproken worden.

Mijn advies: Luister goed naar je eigen lichaam & voel wat bij jou past.

3. Heb je last van wisselende stemmingen?

Dat is niet zo vreemd. Vlak voor je menstruatie kom je in de luteale fase. De progesteronproductie neemt dan ineens af wanneer de eicel niet is bevrucht. Hierdoor kun je je emotioneel, somber of chagrijnig voelen.

Veel HSP’s zijn hard voor zichzelf als het op emoties aankomt. Een reden te meer om extra mild naar jezelf te zijn in deze fase. Nestel je op de bank met een kop warme thee, chocola en een fijne film/serie waar je blij van wordt. 

4. Zorg voor warmte

Warmte ontspant je spieren. Hou een kruik tegen je buik en kleed je warm aan. Ontspannende thee kan ook enorm helpen. Bovendien is die zorgzaamheid naar jezelf sowieso heel belangrijk als hoogsensitieve vrouw. 😉 

5. Blijf in beweging

Huh, lees ik dat goed?! Ja zeker, sporten helpt om buikkrampen en de pijn in je onderrug te verlichten. Bij sporten komen endorfines vrij die je een gelukkiger gevoel geven en een pijnstillend effect hebben.

Extra voordeel: het helpt ook nog eens goed als je geneigd bent tot nadenken en piekeren. Iets wat bij hoogsensitieve mensen een bekende valkuil kan zijn.

Heb jij nog tips?

Dit waren een aantal HSP tips om je menstruatie comfortabeler te maken/ Hoe ga jij met je menstruatie om? Heb je nog tips voor andere vrouwen? 

Vond je dit leuk? Deel met anderen:
  • 15
  • 6
  •  
  •  
  •  

Bewaar voor later op Pinterest:

5 HSP tips om je menstruatie zo comfortabel mogelijk te maken

5 HSP tips om je menstruatie zo comfortabel mogelijk te maken

Mijn naam is Maaike Kruijsen, ik ben HSP coach en begeleid hoogsensitieve mensen (HSP) naar een fijn & ontspannen leven.

Ik deel handige tips en informatie over hoogsensitiviteit op deze website en via social media Pinterest, Instagram, Facebook.