Hooggevoeligheid en hyperventilatie gaan vaak samen, hoe kan dat? Hypeventilatiecoach Nicole Smit legt het je hieronder graag uit.

Wat is hyperventilatie?

Op het moment dat jij stress ervaart bijvoorbeeld als je schrikt, dan gebeurt er heel veel in je lichaam.  Je lichaam gaat ervoor zorgen dat jij kan vechten of vluchten. Daarvoor is energie nodig, dus gaat onder andere je ademhaling omhoog.

Dit komt uit de oertijd vandaan en zo reageert ons lichaam nog steeds. In onze huidige tijd ervaren wij veel stress, maar raken we die extra energie niet of onvoldoende kwijt. Stress omdat jij je irriteert aan je collega, drukte op de snelweg, hoge werkdruk etc.

En omdat jij die extra energie onvoldoende kwijt raakt ontstaat er een onbalans in je lichaam en deze onbalans zorgt er onder andere voor dat jij weer eerder stress ervaart en bijvoorbeeld eerder schrikt.

Wat merk je als je hyperventileert?

Als je last hebt van (chronische) hyperventilatie dan adem je eigenlijk continue iets teveel, in plaats van 10 keer adem jij 12 keer per minuut (fictief getal). Heel vaak merk je dit niet eens bewust op.

Doordat je continue iets teveel ademt krijg je een onbalans in je lichaam. Die onbalans geeft je allemaal vervelende klachten, zoals duizeligheid, angst, maag- en darmklachten, hoofdpijn, spierpijn én een overgevoeligheid voor prikkels.

En daar zit dan ook meteen een probleem, want door die overgevoeligheid voor prikkels krijg je stress en van stress ga je weer verkeerd ademen. Hier krijg je dus een vicieuze cirkel.

Je zal dat vooral merken in een omgeving waar je heel veel prikkels ervaart, bijvoorbeeld in een drukke supermarkt. Fel licht, harde geluiden, veel beweging door andere mensen, keuzes die je moet maken, veel kleuren en misschien zelfs geuren. Al je zintuigen worden geprikkeld.

Hierdoor krijg je een stress reactie

Ons lichaam wil ons heel graag beschermen in zo’n situatie, daardoor gebeurt er van alles in je lichaam.

Een van de dingen die je (onbewust) doet is bijvoorbeeld je schouders optrekken en jezelf kleiner maken, maar deze ingezakte verkrampte houding zorgt weer voor een verstoorde ademhaling.

Probeer het maar eens uit: zak maar eens in met je rug dus een bolle ingezakte houding en adem diep in. Daarna een rechte ontspannen rug en weer goed inademen. Voel je het verschil? Met een ontspannen rechte rug kan je veel beter ademen.

HSP en hyperventilatie?

Als jij naast je hoogsensitiviteit ook last hebt van hyperventilatie is het nog belangrijker dat jij regelmatig de tijd neemt om op te laden. Neem bijvoorbeeld elke dag even de tijd voor ademhaling- of ontspanningsoefeningen.

Bewaak goed je grenzen en zorg heel goed voor jezelf. Weet dat je niet “gek” bent als je zo gevoelig bent, dus kies ervoor om lief te zijn voor jezelf en te accepteren dat dit soort situaties veel energie kosten.

Niet iedereen is hoogsensitief en dus extra gevoelig voor die prikkels. Als jij dit wel bent zal je vooral merken dat als je al meer stress ervaart of meer klachten hebt door de hyperventilatie dat je dus ook gevoeliger wordt voor de prikkels en omgekeerd ook.

Lees hier een uitgebreidere uitleg over hyperventilatie, hyperventilatie wat is dat?

Bewaar voor later op Pinterest:

HSP en hyperventilatie

Gastblog: HSP en hyperventilatie

Mijn naam is Maaike Kruijsen, ik ben HSP coach en begeleid hoogsensitieve mensen (HSP) naar een fijn & ontspannen leven.

Ik deel handige tips en informatie over hoogsensitiviteit op deze website en via social media Pinterest, Instagram, Facebook.