Ben je hoogsensitief en op zoek naar meer balans? Orthomoleculair voedingsadviseur Mirjam Borst geeft in dit artikel HSP-tips voor meer balans en legt uit hoe voeding en leefstijl daarbij een rol kunnen spelen. Dit heeft een positieve invloed op je leven.

Op zoek naar meer balans

Hoogsensitiviteit is trending! Tenminste, als je de kranten, boeken, magazines en social media moet geloven. Er is momenteel veel aandacht voor hoogsensitiviteit. Dat is fijn, maar voor mij als ervaringsdeskundige blijft het een uitdaging me staande te houden in deze hectische tijden.

En ik niet alleen. Ik zie vaak lotgenoten met dezelfde problemen worstelen. Tijdens de detoxvakanties die ik organiseer bijvoorbeeld. Mijn ervaring als hoogsensitief persoon (HSP) in combinatie met mijn kennis op het gebied van orthomoleculaire geneeskunde kan dan goed van pas komen. Ik wil mijn gasten graag ondersteunen in hun zoektocht naar een meer evenwichtig bestaan.

Gevoelig voor prikkels

Een hoogsensitief persoon is gevoeliger voor indrukken van buitenaf. Doordat de hersenen van een hoogsensitief persoon prikkels intenser waarnemen, kan er op emotioneel vlak een overbelasting ontstaan. Het verwerken van deze (extra) zintuiglijke prikkels zorgt onder meer voor een toegenomen energieverbruik. Hierdoor raak je eerder moe.

Vanwege de hoge prikkelbelasting is het essentieel dat er zoveel mogelijk interne rust is in het lichaam. Een hoge bloedsuikerspiegel bijvoorbeeld zal het lichaam sneller onder druk zetten, waardoor het lichaam sneller uit balans is. Verderop in dit artikel geef ik je een aantal HSP-tips voor meer balans.

Essentiële hersenstofjes

Een chronische overstimulatie van zenuwcellen zorgt er ook voor dat bepaalde hersenstofjes, de zogeheten neurotransmitters, sneller uit balans zijn. Voedingsstoffen voor een optimale afgifte van dopamine, serotonine en GABA zijn essentieel. Met name de neurotransmitter GABA (Gamma-aminoboterzuur) speelt een belangrijke rol bij hoogsensitiviteit. Wanneer we deze neurotransmitter minder goed aanmaken, kunnen we minder goed onze prikkels dempen.

Aan welke voedingsstoffen heeft een hooggevoelig persoon (meer) behoefte? In de praktijk zien we dat hoogsensitieve personen baat hebben bij bepaalde voedingstoffen die een kalmerende werking hebben. Een mooie stof hierbij is bijvoorbeeld magnesium. Niet alleen kalmeert dit mineraal het zenuwstelsel, het heeft ook een belangrijke rol in de productie van energie (ATP).

HSP tips voor meer balans door voeding en leefstijl

Uit balans

Wanneer het lichaam uit balans is, zijn we sneller geneigd om ongezond te eten. Denk bijvoorbeeld aan troostvoeding in de vorm van snelle koolhydraten (suiker) en bewerkte vetten. Hoe meer we van dit soort voeding binnen krijgen, des te langer het duurt voordat het lichaam in balans komt.

HSP-tips voor meer balans – begeleiding op maat

Adviezen, behandeling en begeleiding zijn niet voor elke HSP hetzelfde. Het verschilt per persoon waar je het beste mee aan de slag kunt gaan. Volg bij onderstaande HSP tips voor meer balans altijd jezelf en wat voor jou(w lichaam) werkt. Hieronder een aantal suggesties:

 💡 Inzicht krijgen is belangrijk. Net als sturen op bewustwording. Dit kan door middel van artikelen op deze website of bijvoorbeeld HSP-coaching.

 💡 Aandacht geven aan de spijsvertering en het energieniveau van het lichaam. Wanneer de spijsvertering niet goed functioneert, heeft dat ook invloed op de rest van het lichaam. Snel eten bijvoorbeeld kan negatieve effecten veroorzaken. Rustig eten geeft je spijsvertering de tijd om rustig zijn werk te kunnen doen. Ook voorkomt het dat je energie onnodig verbruikt.

 💡 Zorg ervoor dat alle processen goed lopen (dopamine- en serotinesysteem). Je hoofd heeft het al druk genoeg. Voorkom dat je nog meer overprikkeld raakt.

 💡 Wanneer je darmen niet goed werken, maak je geen serotonine aan. Het systeem moet eerst tot rust komen, het darmslijmvlies moet herstellen. Daarna kan er weer rustig worden opgebouwd met licht verteerbare voeding. Dat kan bijvoorbeeld met de detoxvakanties die ik geef.

 💡 Werken aan je emotionele energie. Probeer je balans te vinden. Stel jezelf de vraag wat levert het mij aan energie op? Levert het geen energie op? Dan is het advies: niet doen.

 💡 Sociale omgeving en werk. Hoe staat het daarmee in je leven?

 💡 Slaappatroon optimaliseren, zorg voor voldoende nachtrust

 💡 Balans tussen parasympaticus en sympathicus. De sympathicus is het ‘gaspedaal’ van je lichaam en stelt je in staat te overleven. De stof die hierbij hoort, is adrenaline. Het sleutelwoord is actie. In deze fase stijgt je hartslag, bloeddruk en ademsnelheid. In deze stand verbruikt je lichaam veel energie. De parasympathicus is het ‘rempedaal’. Het is de acculader van je lichaam en is verantwoordelijk voor herstel, reparatie en rust. Als de parasympathicus actief is, daalt je hartslag en bloeddruk. De spieren en organen krijgen voldoende bloed en zuurstof. Het sleutelwoord voor de parasympaticus is herstel.

 💡 Bij een gezond dagpatroon is er balans tussen de sympathische en de parasympatische activiteiten. Inspanning en stress worden afgewisseld met ontspanning en rust.

 💡 Belasting zware metalen uitsluiten. Zware metalen is de verzamelnaam voor metalen zoals cadmium, kwik, lood, arsenicum, aluminium, cadmium en tin. Ze komen in het milieu terecht door onder meer metaalwinning, verfproductie en verbranding van kolen en afval.

 💡 Stralingsbelasting kan ook invloed hebben op de prikkelverwerking als je daar gevoelig voor bent. Zoals UV- straling van de zon, zonnebank, licht en vuur. Microgolven kunnen afkomstig zijn van magnetron, draadloos netwerk, mobiele telefoon. Radiogolven van radio, wifi en afstandsbediening, hoogspanning, elektrische apparaten, auto, trein en communicatiesystemen.

 💡 Vermijd zoveel mogelijk stimulerende producten als je merkt dat je hier gevoelig voor bent, zoals koffie, alcohol en snelle koolhydraten.

 💡 Sluit voedingsallergie en intolerantie uit.

Voedingstips bij hoogsensitiviteit

● Stabiliseer je bloedsuiker.
● Ondersteun je spijsvertering.
● Zorg voor een goede darmwerking.
● Zorg voor voldoende magnesium.
● Probeer je lichaam met zoveel mogelijk natuurlijke en onbewerkte voeding te voeden.
● Gebruik supplementen ter ondersteuning. Bepaalde supplementen kunnen het zenuwstelsel ondersteunen.

Mirjam BorstMijn naam is Mirjam Borst ik ben Orthomolecualiar Voedingsadviseur / DetoxCoach. Naast het begeleiden en organiseren van Detox Vakanties in de Algarve begeleid ik in Nederland cliënten met gezondheidsklachten. Met goede voeding zijn veel gezondheidsklachten te voorkomen, te verminderen, of zelfs op te lossen.

Naast voeding en suppletie advies is er ook aandacht voor de balans. Kortom er wordt gewerkt het gehele genezingsproces (weer) in gang te zetten. Maak vrijblijvend een afspraak en ontdek waarom gewichtstoename, huidaandoeningen en vele andere vage klachten en ziektes vaak beginnen in de darmen. sapvastenindealgarve.nl

 

Bronnen: Vitakruid en de Ortho Health Foundation

Vond je dit leuk? Deel met anderen:
  • 108
  • 106
  •  
  •  
  •  

Bewaar voor later op Pinterest:

HSP tips voor meer balans

HSP tips voor meer balans

Mijn naam is Maaike Kruijsen, ik ben HSP coach en begeleid hoogsensitieve mensen (HSP) naar een fijn & ontspannen leven.

Ik deel handige tips en informatie over hoogsensitiviteit op deze website en via social media Pinterest, Instagram, Facebook.