Nog even en dan zijn de feestdagen er weer. Heb je er zin in of zie je er vooral  tegenop? In dit artikel geef ik je tips om de feestdagen zo prettig mogelijk door te komen. 
Sinterklaas, kerst en oud & nieuw…..wat gaan we doen? Bij wie? En dan nog het eten, de cadeautjes enz. Maar ook: gezellig samenzijn, spelletjes, vrij, genieten, wandelen. Het is de kunst dat dit laatste niet in het gedrag komt door alle stress die soms ook optreedt.

1.  Wat wil jij?

Ben je geneigd af te wachten hoe het gaat lopen? Draai het eens om en stel iets voor waar je zelf zin in hebt. Bijvoorbeeld om de kerst eens bij jou/jullie te vieren. Ga je ergens heen, voel dan goed of je er ook echt zin in hebt. Misschien heb je nog iets nodig, maak dit dan ook kenbaar.

2.  Maak een goede planning

Overzicht scheelt vaak een hoop stress. Schrijf op welke voorbereiding nodig is per feestdag en hou deze planning vooral heel haalbaar! Begin ruim van tevoren zodat je alle tijd (en rust) hebt om alle voorbereidingen uit te voeren. Dit scheelt aanzienlijk in de last-minute stress.

Onderstaande organizer is voor mij een prettige hulp om overzicht te houden. Het bevat ook een aantal handige stickers en veel ruimte voor notities.

3. Je hoeft niet alles alleen te doen

Er komt heel wat geregel kijken bij het organiseren of zelfs gewoon vieren van deze dagen. Vergeet niet dat je hulp kunt vragen als je vastloopt met hoe je bepaalde zaken kunt organiseren. Maar ook als blijkt dat er wel erg veel op jouw bordje ligt (iets wat vaak snel aan de orde is bij HSP). En onthoud: zoals jij het fijn kunt vinden om er voor een ander te zijn, zo vinden anderen het vaak ook fijn om jou te kunnen helpen en ondersteunen.

4. Maak je niet te druk

Vaak gaat veel energie verloren aan gedachten als ‘straks mislukt het’, ‘het moet wel tiptop in orde zijn’ en ‘wat als ik straks dingen vergeet?’ Draai het eens om: wat is nou het ergste dat er gebeurt als het misgaat? Wat is jouw reactie als iets niet lukt bij een ander? Je bent ook maar gewoon een mens. Het is oké om fouten te maken, je doet je best en dat is meer dan genoeg.

5. Geniet!

Plan activiteiten (zoals wandelen in de natuur) of tijd voor jezelf waardoor jij geniet. Dit is essentieel om weer op te laden en werkt preventief tegen overprikkeling. Zodra je merkt dat je gaat denken ‘pffff hoe houd ik dit vol’ stel jezelf dan de vraag: ‘wat heb ik nu nodig?’ Haal gerust even een frisse neus als je daar zin in hebt. Goed voor jezelf zorgen is niet egoïstisch en ook voor je omgeving veel prettiger, want het komt je humeur ten goede. 😉

Fijne feestdagen!

 

Goede voornemens voor 2019?

Laat ze slagen met deze HSP tips

Bewaar voor later op Pinterest:

HSP tips voor de feestdagen

HSP en feestdagen

Mijn naam is Maaike Kruijsen, ik ben HSP coach en begeleid hoogsensitieve mensen (HSP) naar een fijn & ontspannen leven.

Ik deel handige tips en informatie over hoogsensitiviteit op deze website en via social media Pinterest, Instagram, Facebook.