Emoties, die voelen we allemaal weleens. Als je hoogsensitief bent zul je ze zelfs regelmatig intens voelen. Maar mogen ze er ook zijn? Geef je je emoties ook de ruimte? Daar wil ik in dit artikel dieper op ingaan.

Welke emoties zijn er?

Je kunt emoties voor het gemak indelen in een aantal categorieën. Het meest bekend zijn de 4 B’s: bang, boos, bedroefd en blij, maar voor de volledigheid werden de categorieën afschuw en verbazing daar later bijgevoegd. In 2017 verscheen er een onderzoek aan de University of California waarin onderzoekers spraken van maar liefst 27 categorieën voor emoties. Daarin vallen natuurlijk nog meer emoties, zoals verschillende vormen van boosheid bijvoorbeeld. Voor HSP’s die van nuance houden 😉 zijn deze meer uitgebreide categorieën een fijne ontwikkeling.

  1. Aanbidding
  2. Afschuw
  3. Angst
  4. Betovering
  5. Bewondering
  6. Boosheid
  7. Empathische pijn
  8. Esthetische emotie (schoonheid)
  9. Interesseren
  10. Kalmte
  11. Nostalgie
  12. Ongemakkelijkheid
  13. Ongerustheid
  14. Ontzag
  15. Opluchting
  16. Opwinding
  17. Plezier
  18. Romantische gevoelens
  19. Seksuele verlangens
  20. Verbazing
  21. Verdriet
  22. Verlangen
  23. Vermaak
  24. Verveling
  25. Verwarring
  26. Voldoening
  27. Walging

Emoties hebben een signaalfunctie

Het leven kan allerlei emoties oproepen. Angst, verdriet, boosheid, schaamte enz. Het is goed om te weten dat er niets mis is met emoties. Ze hebben een signaalfunctie met een positieve intentie.

Wat lastig aan emoties kan zijn, is de manier waarop we ze uiten. Bijvoorbeeld bij woede: je zegt dingen waar je later spijt van hebt. Bij angst en paniek kun je bijvoorbeeld gaan hyperventileren. Een emotie niet uiten kan ook tot problemen leiden.

Een emotionele bal onder water

Veel HSP’s slaan woede (of een andere emotie) vooral op. Dat wil zeggen dat de emotie naar binnen toe geuit wordt. Dit kun je merken doordat je bijvoorbeeld aan jezelf gaat twijfelen, stilletjes wrok gaat koesteren naar jezelf of anderen, depressieve gevoelens ervaart enz.

Dit is als het ware een bal in jezelf die naarmate er meer bij komt, steeds groter wordt. Je doet er alles aan om deze binnen te houden, maar dit kost veel energie. Denk hierbij maar eens aan een bal die je onder water probeert te houden. Dat kost kracht en heel wat energie. Als hij losschiet knalt hij naar boven. Ditzelfde kan gebeuren met emoties. Ze schieten dan als het ware los van 0 naar 10 in een fractie van een seconde.

Geef je emoties de ruimte

Emoties zijn oké en zijn niet zomaar zonder reden aanwezig. Deze worden vaak aangestuurd door onderliggende behoeften. Kun je accepteren dat je emoties er zijn? Het begint namelijk bij het erkennen en accepteren van je emoties. Als je ze de ruimte geeft zul je merken dat ze vanzelf minder zwaar worden. Een goede vorm daarvoor kan bijvoorbeeld creativiteit zijn. Je uit ze dan niet alleen, maar je creëert er ook iets mee en dit kan als klap op de vuurpijl goed helpen bij het verwerken van je emotie(s).

Oefening | Teken, schilder of beschrijf jouw emotie

Teken, schilder of beschrijf jouw emotie zonder bezig te zijn met heindresultaat. Kijk eens welke kleur, vorm, en/of grootte deze emotie heeft en laat gewoon ontstaan wat er komt. En nogmaals: dit hoeft dus geen prachtig kunstwerk te worden!

Je zult merken dat hoe meer je de emotie(s) de ruimte geeft, hoe groter de opluchting is. Je hoeft deze namelijk niet meer in te houden. Dit scheelt een hoop energie en je komt zo dichter bij jezelf.

Vond je dit leuk? Deel met anderen:
  • 14
  • 28
  •  
  •  
  •  

Bewaar voor later op Pinterest:

Geef je emoties de ruimte

Geef je emoties de ruimte

Mijn naam is Maaike Kruijsen, ik ben HSP coach en begeleid hoogsensitieve mensen (HSP) naar een fijn & ontspannen leven.

Ik deel handige tips en informatie over hoogsensitiviteit op deze website en via social media Pinterest, Instagram, Facebook.