Leer luisteren naar je gevoel als HSP

Leer luisteren naar je gevoel als HSP
6 minuten

Hoogsensitieve mensen voelen vaak van alles en hebben daardoor een rijke innerlijke belevingswereld. Maar wat doe je eigenlijk met al die gevoelens en emoties? In de praktijk zie ik vaak dat mensen het lastig vinden om er ook daadwerkelijk naar te handelen. Het denken zit regelmatig in de weg. Daarom is het zo belangrijk om te leren luisteren naar je gevoel als HSP. Want je voelt niet voor niets zoveel, je kunt er daardoor ook veel aan hebben!

Gevoelense en emoties

Gevoelens en emoties zijn een reactie op een gebeurtenis. Dit kan iets buiten jezelf zijn, bijvoorbeeld wanneer iemand iets tegen je zegt of er plotseling iets gebeurt, maar ze ontstaan ook intern door bijvoorbeeld een gedachte die je hebt. Een gevoel of emotie heeft je altijd iets te vertellen. Boosheid bijvoorbeeld, kan een signaal zijn dat je grens is overschreden, een tevreden gevoel kan aangeven dat je goed naar je behoefte van dat moment hebt geluisterd.

Hoogsensitiviteit en het verwerken van gevoelens en emoties

De 2 hoofdkenmerken van hoogsensitiviteit, een verhoogde opmerkzaamheid en de diepgaande verwerking, spelen vanzelfsprekend ook een rol bij gevoelens en emoties. Door je opmerkzaamheid ben je je als HSP bijvoorbeeld sneller van je gevoelens bewust en de diepgaande verwerking zorgt ervoor dat het even duurt voordat ze in jezelf verwerkt zijn. Bovendien geldt dat niet alleen voor je eigen gevoelens, maar ook voor die van anderen. Door je inlevingsvermogen als HSP pik je die ook gemakkelijker van de ander op. Daardoor kunnen je eigen behoeften gemakkelijker ondersneeuwen.

Onderbuikgevoel

Soms kun je na een tijdje nog niet goed beredeneren waarom je er een onbestemd gevoel bij hebt. Dit is een essentieel onderdeel als je leert luisteren naar je gevoel als HSP. Vaak ervaren mensen dit in hun buik, maar ook benauwdheid en gevoelens van onrust kunnen een signaal zijn van je onderbewuste.

Zeker als het gaat om zaken waarin je je kwetsbaar op moet stellen, bijvoorbeeld als je hulp zoekt, is het belangrijk dat je je veilig voelt. Het mag best spannend zijn, maar een zekere veiligheid of een ‘goed gevoel’ wat je misschien eveneens niet kunt beredeneren (= je intuïtie) zijn signalen om op te letten. En aangezien je zo opmerkzaam bent, heb je onbewust waarschijnlijk al van alles waargenomen waar je hoofd nog niet bij kan. Leer daarop vertrouwen.

Pas na het moment voelen wat er gebeurde

Waar ik vaak vragen over krijg is hoe je in het moment het juiste kunt zeggen. Herken je dat je pas later realiseert wat je voelde of had willen zeggen? Dat komt omdat het vaak in het moment nog niet helder is. Bijvoorbeeld omdat je overvallen bent door nieuws of de reactie van de ander. Je hebt dan eerst tijd nodig om dit te verwerken. Vanuit je hoogsensitiviteit doe je dit op een grondige manier. Verwacht dus niet van jezelf dat je meteen weet wat je moet doen of zeggen, maar geef jezelf daar de tijd voor en kom er op terug.

Ervaring van Monique

Mijn gevoel is echt mijn basis. Ik kan er van op aan en op terugvallen. Ik had een kennismakingsgesprek via beeldbellen (vanwege corona). In dit gesprek werden dingen benoemd over mij. De ander gaf aan wat ze volgens haar aan mij zag en door de telefoon voelde. Twee dagen later kwam het gesprek ineens flink naar boven. De dingen die zij benoemde voelde als negatieve oordelen. Het duurde even voor ik doorhad wat dat met mij deed. Ik merkte een paar dagen later dat ik tijdens het gesprek eigenlijk overdonderd was. Het voelde niet goed. Na even sparren met iemand werd me helder hoe het zat: het bleek gevoelens van onveiligheid te raken. Zodra de ander dat voor mij spiegelde, voelde ik aan mijn lijf dat daar het unheimliche gevoel vandaan kwam. Ik heb de vervolgafspraak via de mail afgezegd. Het gaf me kracht en weer een succeservaring dat ik dus op mijn gevoel kan vertrouwen.

In deze situatie van Monique zie je een aantal dingen terugkomen:

  • Het duurde even voor haar gevoel naar boven kwam.
  • Ze vroeg hulp aan een sparringpartner om uit te zoeken wat er van binnen gebeurde.
  • Haar gevoelens werden duidelijk.
  • Ze nam haar gevoel serieus en besloot niet verder te gaan.

Wat het luisteren naar je gevoel als HSP soms blokkeert:

Een paar andere dingen die het luisteren naar je gevoel als HSP lastig kan maken zijn dat je geneigd kunt zijn om de gevoelens op jezelf te betrekken en/of dat je probeert om ze onder controle te houden.

Gevoelens op jezelf betrekken

Iets anders dat regelmatig met gevoelens gebeurt als je hoogsensitief bent, is dat je een onprettige gebeurtenis te snel op jezelf betrekt. Het is belangrijk om onderscheid te maken tussen 2 dingen die hier gebeuren:

  • Het voelen van gevoelens en emoties.
  • Je interpretatie ervan.

Het voelen van gevoelens en emoties

Je gevoelens en emoties zijn een reactie op een gebeurtenis. Als er iets vervelends gebeurt, geeft dat geen fijn gevoel. Dat is logisch en er zijn nu eenmaal vervelende gebeurtenissen in het leven. Mag dat gevoel er van jou ook zijn of vind je het vooral stom van jezelf dat je je zo voelt?

Je interpretatie ervan

Je interpretatie van gevoelens komen voort uit gedachten. Bijvoorbeeld: ‘zie je wel, het ligt aan mij’. Het kan heel goed zijn dat deze gedachte niet klopt, maar je bent zo gewend dit te denken na een bepaald gevoel dat het als waarheid voelt. Of, je hebt het idee dat je zeurt of je aanstelt. Ook dat is een interpretatie van wat je voelt en/of die gevoelens wel ‘normaal’  zijn. Over dat laatste kan ik kort zijn: gevoelens horen erbij, ook de vervelende. 

Het is dus volstrekt normaal om je niet prettig te voelen, maar zonde als je jezelf daarvoor op je kop gaat geven. Vaak heeft dat wel een oorsprong, je bent dat vaak gaan doen vanwege gebeurtenissen eerder in je leven. Als je hier veel last van hebt, zoek hier dan zeker hulp voor. ACT (Acceptance and Commitment Therapy) kan hier een doeltreffende methode voor zijn.

Onder controle houden

Je hebt geen controle over wat je voelt. Gevoelens zijn eigenlijk net als het weer: je had ze niet besteld en toch zijn ze er. Ze verdwijnen ook weer vanzelf. Als je het lastig vindt om je emoties toe te laten is de kans groot dat je gaat proberen om ze onder controle te houden. Bijvoorbeeld door gewoon door te gaan, afleiding te gaan zoeken, ze te bagatelliseren of te proberen om zoveel mogelijk positief te denken. Daarmee heb je er mogelijk tijdelijk minder last van, maar echt weg zijn ze niet. Sterker nog, het gevecht ertegen of om ze uit je zicht te houden kost je zeker op de langere termijn, aardig wat energie.

Leren luisteren naar je gevoel als HSP

Door je gevoelens en emoties er te laten zijn, kun je met de signalen die ze geven leren om je leven beter af te stemmen op wat je nodig hebt. Als het bijvoorbeeld buiten regent, pakken we een paraplu of doen we een regenjas aan. We houden rekening met het feit dat het regent. Als jij bepaalde gevoelens hebt, is het een goed idee om daar rekening mee te houden. Negeer ze niet door maar door te gaan, er tegen te vechten of ze weg te stoppen, maar kijk hoe je met de gevoelens van dat moment samen kunt leven. En leer luisteren naar je gevoel als HSP, want het heeft je iets te vertellen.

  • Voel je je onbestemd in een situatie zonder dat je het goed kunt beredeneren? Dat kan aangeven dat het niet jouw weg is. Ga bij jezelf na of je je veilig en jezelf voelt, dit kan een belangrijke richtingaanwijzer zijn.
  • Als je verdrietig bent, heb je misschien ruimte nodig om te rouwen. 
  • Als je boos bent is het wellicht tijd om een grens aan te geven.
  • Ben je regelmatig aan het worstelen met jezelf of je hoogsensitiviteit? Dan zou je eens kunnen kijken wat je nodig hebt om jezelf en jouw eigenschap meer te accepteren.

Vond je dit leuk? Deel met anderen:

Bewaar voor later op Pinterest:

Leer luisteren naar je gevoel als HSP

Ook interessant

Nog geen reacties. Reageer hieronder!


Schrijf een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.