Waarom niksen voor hoogsensitieve personen nuttig is

Waarom niksen voor hoogsensitieve personen nuttig is
3 minuten

Wie gevoelig is voor prikkels kan in deze huidige tijd behoorlijk uitgedaagd worden. We leven meer en meer met allerlei schermpjes die vol prikkels zitten. Een bliepje hier, een melding daar en ondertussen regelen we er onze boodschappen, een nieuwe afspraak en onze bankzaken mee. 

Kortom: het gaat non-stop door. En dat werkt prikkelend voor het brein, waardoor we ermee door blijven gaan. De vraag rijst wanneer krijgt je brein een beetje rust in al dat prikkelgeweld. Wanneer doe je even helemaal niets? In dit artikel meer over waarom niksen voor hoogsensitieve personen nuttig is.

Hoogsensitiviteit en prikkels

Als hoogsensitief persoon (HSP) neem je meer prikkels waar. Dat heeft allerlei voordelen, zo heb je bijvoorbeeld sneller in de gaten wat de sfeer in de groep is, hoe een ander zich voelt en zet je zorgvuldig de puntjes op de i. Dat kan heel handig zijn en vraagt daarnaast natuurlijk de nodige energie, want die prikkels moeten ook verwerkt worden. En dat doe je als HSP op een diepgaande manier. 

Dus al met al vergt dat opmerken en verwerken van alle prikkels aardig wat van je systeem. Je brein heeft daarom net even wat vaker dan niet-HSP, hersteltijd nodig. En daar komt het niksen om de hoek kijken, zo kan je brein even bijkomen en jij overprikkeling voorkomen. 😉

Waarom niksen voor hoogsensitieve personen nuttig is

In de praktijk zie ik regelmatig HSP’s over hun grenzen gaan, omdat ze ‘nuttig’ bezig willen zijn. Niksen kan daarna wel, als alles klaar is. Maar als ik hoor wat er allemaal op het soms veeleisende programma staat, komt er van dat niksen meestal niets meer terecht; er is teveel te doen. 

Dit heeft onder meer te maken met de HSP talenten betrokkenheid en verantwoordelijkheidsgevoel. Die willen nog wel eens doorschieten. En dan gaan veel HSP’s maar door, zonder zichzelf goed in acht te nemen. Herken je dat? Draai het dan maar eens om en vertel jezelf dat juist regelmatig even niksen tussen werk, de kinderen en dagelijkse klusjes door, heel nuttig voor je brein en energiebalans is.

Ik ben HSP en nu Lees deze 5 eerste stappen voor HSP

8 handige tips om te niksen

  1. Leg je telefoon en andere schermpjes bewust een tijdje weg.
  2. Staar naar buiten, het plafond of de lucht.
  3. Mijmer wat over wat er op dat moment in je opkomt. Geen gepieker in het verleden of de toekomst, maar laat je gedachten de vrije loop zonder er logisch of nuttig over na te denken.
  4. Maak een wandeling in de natuur. Krijg je last van piekergedachten? Focus je dan op je omgeving met je zintuigen: Wat neem je allemaal waar?
  5. Ga tekenen of kleur een mandala in. Het hoeft geen kunstwerk te worden, focus je op het moment en wat er in je opkomt.
  6. Heb je een tuin? Erin rommelen werkt heel ontspannend voor je brein (mits je ervan houdt).
  7. Voor wie van strijken houdt: ook dat kan een rustgevende bezigheid zijn. Je brein hoeft zich dan alleen bezig te houden met het strijken en jouw gedachten kunnen de vrije loop gaan.
  8. Probeer je gedachten niet te controleren, dat heeft geen zin. Ze horen bij het leven. Laat ze er gewoon zijn en doe er niet teveel mee. Als je merkt dat je er last van hebt kun je oefenen door je gedachten op een voorbijdrijvend wolkje, bootje of iets anders te zetten. Niet om er vanaf te zijn maar om ze verder niet teveel aandacht te schenken.

Vond je dit leuk? Deel met anderen:

Bewaar voor later op Pinterest:

Waarom niksen voor hoogsensitieve personen nuttig is

Ook interessant

Nog geen reacties. Reageer hieronder!


Schrijf een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.