Terug naar het oude normaal voor HSP, wat heb je daarvoor nodig?

Terug naar het oude normaal voor HSP - Kameleon
5 minuten

Wat betekent het oude normaal voor HSP? De maatregelen worden stap voor stap versoepeld en het oude normaal lijkt in zicht te komen. Wat houdt dat eigenlijk in? Behalve dat we weer meer vrijheid zullen hebben, zal het ook drukker worden omdat dit niet langer gevolgen heeft voor de verspreiding van het coronavirus. Je brein is intussen gewend aan een nieuwe norm van veel minder prikkels in bijvoorbeeld openbare ruimtes en zal weer moeten gaan wennen aan de drukte van het ‘oude normaal’.

Prikkels

We nemen prikkels waar via onze zintuigen, voelen, horen, ruiken, proeven en zien. Een teveel aan prikkels zorgt voor overprikkeling. Dat geldt voor elk mens, niet alleen hoogsensitieve mensen. Ons brein is nu al een tijdje gewend aan een bepaalde hoeveelheid prikkels die door de lockdown zijn teruggeschroefd naar een veel lager aantal. Experts waarschuwen in een artikel van de NOS al voor overprikkeling bij iedereen. Wat betekent terug naar het oude normaal voor HSP dan precies?

HSP's; kanaries in de kolenmijn

Soms zie ik op social media mensen bij een kenmerk of reactie van iemand die hoogsensitief is reageren met: dat heeft toch ieder mens?! Het antwoord is globaal ja, Ik zeg weleens gekscherend dat hoogsensitieve mensen geen aliens maar gewoon mensen zijn. Maar er is wel degelijk een verschil: hoogsensitieve mensen nemen méér nuances waar en krijgen zo meer prikkels binnen die vervolgens diepgaand verwerkt worden op een grondige manier. Het is dus ook een mythe dat hoogsensitieve mensen minder aan zouden kunnen, ze hebben simpelweg per situatie meer breinactiviteit. Ze zijn daarmee de eersten die signalen gaan uitzenden, net als kanaries in de kolenmijn. Gelukkig wel zonder fatale afloop. 😉

Kortom, door deze opmerkzaamheid heb je dus sneller in de gaten als er wat aan de hand is. Als gevolg van deze gevoeligheid heb je dus ook sneller last óf profijt van de omgevingsinvloeden. Je ervaart dingen intenser, hebt tijd nodig om zaken te verwerken en je bent vatbaarder voor stress. Genoeg me-time en andere vormen van zelfzorg zijn dus cruciaal.

Terug naar het oude normaal voor HSP? Hou rekening met jezelf

Met andere woorden, als experts in het algemeen gaan waarschuwen voor overprikkeling omdat de maatregelen versoepeld gaan worden, is het iets om extra alert op te zijn wanneer je hoogsensitief bent. Ik ga je een aantal handige tips meegeven om je daarbij te ondersteunen.

💡 Wennen aan veranderingen

Als je hoogsensitief bent heb je over het algemeen tijd nodig om te wennen aan veranderingen. In de praktijk hoor ik het ook al regelmatig van mensen na een versoepeling. Geef jezelf de tijd om eraan te wennen. Duik niet meteen overal vol in omdat het weer kan, maar voel goed hoe het met je gaat en waar je grens ligt. Om de overgang soepeler te maken helpt het om alvast om te gaan wennen aan meer prikkels.

💡 Bereid je voor

Ga bewust overdag een ommetje voor HSP lopen in een stad of buurt waar veel mensen buiten zijn. Uiteraard op veilige afstand. Doe dit niet te lang en luister goed naar wat je ervaart. Stem de tijd dat je je erin bevindt daarop af. Het gaat er niet om dat dit meteen lukt, maar dat je zelf in kleine stapjes went aan meer geluid, beweging en indrukken. Zeker als je geneigd bent geweest allerlei drukte en mensen te vermijden is het verstandig er weer rustig aan te gaan wennen. Stap voor stap, op jouw tempo.

💡 Geef je tijd om terug te schakelen

Zodra we geen afstand van elkaar meer hoeven te houden omdat er geen besmettingsgevaar is, zal je brein je nog wel waarschuwen voor mensen die te dichtbij komen, aanrakingen, hoesten en/of niezen. Het brein heeft deze dingen een tijd als potentieel gevaar gezien. Dat is normaal, je brein heeft tijd nodig om die bedreiging los te laten en zal dus dus zo af en toe nog (licht) alarm slaan.

Was je voor corona al niet zo van het handen schudden of de welbekende zoenen, dan is dit misschien wel een mooi moment of te kijken of je dat wel op die wijze terug wilt. Ik ken genoeg mensen die het wel prima vonden dat dit tijdens de pandemie niet meer kon. En waarom zouden we naar iets teruggaan wat niet prettig is?

💡 Sociale verplichtingen

Veel hoogsensitieve mensen waren opgelucht dat verplichte verjaardagen en andere bijeenkomsten niet meer konden vanaf de eerste lockdown. Het gaf rust dat er niet meer zoveel hoefde. Bovendien waren verjaardagen bij HSP sowieso al niet favoriet. Of het nu om je eigen verjaardag of die van een ander ging. Straks komt dat allemaal weer terug. Tenminste, niets belet je om er nu anders mee om te gaan. Op een wijze die veel beter bij je past. Bijvoorbeeld door korter of op een ander moment te gaan.

💡 Zet met-ime in je agenda

Plan je agenda niet vol, maar zet extra blokken van me-time in je agenda. Het heeft weer een impact, terug naar het oude normaal voor HSP.  Zo heb je ruimte om bij te komen van alles wat er op je af komt. Bouw je activiteiten rustig op en blijf te allen tijde goed voelen, óók als je een prikkelzoekende HSP of hoogbegaafde HSP bent.

Terug naar het oude normaal?

Deze pandemie heeft een flinke impact gehad en dit zorgt voor een leven vóór en na deze crisis. Lees ter inspiratie ook een crisis: de sleutel naar verdieping in je leven over wat een crisis met je doet. Terug naar het oude normaal is dan ook niet de bedoeling. We gaan wel terug naar een maatschappij zonder impactvolle maatregelen, maar als het goed is ben jij in de tussentijd veranderd. Als ik kijk naar de groeiende wachtlijst van de praktijk en wanneer ik mensen vraag naar de reden dat ze juist nu contact opnemen hoor ik vaak dat de crisis ze aan het denken heeft gezet over zichzelf. En dat is de blessing die bij een crisis hoort: als de dingen veranderen hoe verhoud ik mij daar dan toe?

Aan een crisis veranderen we doorgaans weinig. Net als deze coronacrisis overkomt ons zo nu en dan het een en ander zonder dat we erom gevraagd hebben. Dat hoort bij het leven en het zijn factoren waar we weinig invloed op kunnen uitoefenen. Tegelijkertijd nodigt het ons onherroepelijk uit er zo goed en kwaad als we kunnen mee om gaan. Hier zit een enorme kans op ontwikkeling in jezelf en dat kan heel waardevol zijn.

Waar sta jij nu?

Kijk eens naar jouw leven vóór de coronatijd in vergelijking met waar je nu staat. 

  • Welke inzichten heb je gekregen?
  • Wat was fijn aan het oude normaal voor HSP en wat juist niet?
  • Welke veranderingen heb je doorgevoerd?
  • Wat zou je nog willen veranderen aan je houding ten opzichte van het oude normaal?
  • Wat zou voor jou (binnen jouw mogelijkheden) passen bij een nieuw normaal?
  • Hoe kun je jouw leven meer passend leven in een nieuw voor jou passend normaal?

Vond je dit leuk? Deel met anderen:

  •  
  •  
  • 23
  •  
  •  

Bewaar voor later op Pinterest:

Terug naar het oude normaal voor HSP - kameleon

Ook interessant

3 Reacties

  1. Heel fijn stuk om te lezen, ik herken er heel van. Was laatst in een drukke winkel en wist niet hoe snel ik weer weg moest zijn pfff.
    Stap voor stap dus, dat is belangrijk !!

    • Hoi,

      Ik heb dat net zo. Het vliegt me soms zo ineens aan. Weg uit de winkel en de stad en opeens doodmoe zijn.

  2. Dat van het niet hoeven zoenen en handen schudden was best fijn en ik hoop dat het niet meer hoeft. 🙂


Schrijf een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *