Thuiswerken voor HSP in coronatijd – met praktische tips

Thuiswerken voor HSP
7 minuten

HSP’s in mijn praktijk slaken aan de ene kant een zucht van verlichting dat de maatregelen ervoor zorgen dat er in deze tijd minder verplichtingen zijn, wat meer rust geeft. Aan de andere kant merken ze op dat het thuiswerken voor de nodige uitdagingen zorgt.

In de Stories op Instagram kwamen heel wat reacties op de vraag wat het thuiswerken fijner of juist lastiger maakt. In dit artikel deel ik de voor- en nadelen van thuiswerken en 6 praktische tips, zodat je zo goed mogelijk met het thuiswerken om kunt gaan.

Voordelen van thuiswerken voor HSP

Laten we beginnen met de voordelen. Dit is natuurlijk afhankelijk van de behoeften die je hebt en kunnen per persoon en (werk)situatie verschillen. In het artikel HSP tips op je werk schreef ik al over een aantal onderwerpen die op een werkplek voor HSP belangrijk zijn.

Waaronder:

  • Een goede werksfeer.
  • Niet teveel druk (in jezelf of van buitenaf door een veelheid aan taken of deadlines).
  • Omgaan met veranderingen
  • Een verhoogde gevoeligheid voor prikkels.
HSP tips op je werk. Werk en HSP

Meer regie

Daarom heeft thuiswerken voor HSP wel een aantal voordelen. Zo ben je als je hoogsensitief bent gevoeliger voor omgevingsinvloeden zoals de werksfeer (het voelen hoe je collega’s erbij zitten bijvoorbeeld) en andere prikkels. Deze kun je thuis vaak beter regelen. Je hebt meer mogelijkheden om thuis je eigen werkplek en sfeer te creëren en vaker korte pauzes te nemen. Dit maakt dat je je rustiger voelt en zo productiever kunt werken.

Instagram Corrie deelde daar op instagram het volgende over: ‘ik kan mijn eigen ritme volgen, heb geen prikkels om me heen en een werkplek die helemaal bij mij past’.

Ten aanzien van het contact met collega’s is er ook een voordeel in bijvoorbeeld het beantwoorden van vragen: je kunt ze nu makkelijker beantwoorden wanneer dit jou uitkomt. In veel gevallen kun je je telefoon even laten liggen tot je klaar bent met je taak.

Ook heb je meer regie over je rustmomenten tussendoor, die belangrijk zijn om de aanvoer en verwerking van prikkels beter te reguleren.

Minder prikkels, minder stress

Doordat je thuis met minder mensen of misschien zelfs wel alleen zit, heb je minder te maken met een constante aanvoer van prikkels om je heen en meer regie in het toelaten en verwerken ervan Je kunt wat makkelijker afstand nemen door bijvoorbeeld een ademhalingsoefening te doen of even te bewegen. En daardoor heb je minder snel stress en meer ruimte voor je inhoudelijke werk.

Instagram Mandy: Het bespaart een hoop tijd, zodat ik veel meer voor elkaar krijg en meer rust voel.

Datzelfde geldt voor stress om op het werk te komen. Doordat de reistijd nu wegvalt ervaren mensen ook minder gehaast, waardoor ze in eigen tempo en ritme de dag kunnen starten en doorlopen. Hoogsensitieve mensen hebben sneller last van een te grote druk en presteren daardoor ook minder blijkt uit onderzoek. Een beetje stress hebben we als mens allemaal nodig en zet je aan tot actie, maar wanneer dit tot overprikkeling leidt is het teveel.

Een andere stressfactor voor HSP is het over de schouder meekijken door derden. Dat is ook verminderd door thuiswerken.

Voor mensen met een flexplek is het hebben van een vaste plek thuis ook heel prettig. Hoogsensitieve mensen hebben doorgaans wat meer moeite met veranderingen, een vaste plek geeft rust. Je weet waar je aan toe bent en je hoeft niet telkens  je diepgaande verwerking op te starten voor de plek waar je gaat zitten.

Nadelen van thuiswerken voor HSP

Er zijn natuurlijk ook een aantal nadelen bij het thuiswerken voor HSP. Je ziet de valkuilen van hoogsensitieve mensen hier ook in tevoorschijn komen. Ook hier weer verschilt dit per persoon en (werk)situatie.

Te lang doorgaan en pauzes vergeten

Veel te lang doorgaan zonder af te stemmen met je behoefte in het moment is een bekende valkuil voor veel hoogsensitieve mensen. Deze werd vaak genoemd en is een bekende valkuil tijdens het thuiswerken voor HSP. Hoogsensitieve mensen vergeten zichzelf gemakkelijk en/of kunnen daarnaast behoorlijk streng voor zichzelf zijn.

Snel afgeleid door huishoudelijke klusjes

Een ander punt is het op orde willen hebben van het huishouden. Doordat thuis die stapel rommel je aan blijft staren of dat speelgoed je irriteert ben je geneigd in actie te komen en op te gaan ruimen. Of je spreekt jezelf streng toe dat je door blijft werken terwijl ondertussen in je achterhoofd het huishouden rond blijft spoken en zo de nodige energie kost. Niet gek want je neemt gedetailleerder waar en je ziet dus alles.

Vage grens tussen werk en privé

Dat brengt me op het volgende nadeel: de grens tussen privé en werk is dun. Niet alleen door de klusjes die er privé liggen, maar ook omgekeerd: als je werk voorbij is en er komt nog een appje van een collega met de vraag of je ‘nog even’ ergens naar wilt kijken. Of misschien zonder vraag voor dat moment en toch reageer je erop. Dat ene mailtje zit je niet lekker en na het eten ga je er toch nog even mee aan de slag.

Schakelen

Veel HSP hebben moeite met schakelen. Reizen van en naar je werk helpt je daar normaal gesproken bij. Als de omgeving nu hetzelfde blijft mis je dit schakelmoment. En als er onderwijl privé een beroep op je wordt gedaan (want je bent thuis en dus beschikbaar, vinden sommige huisgenoten bijvoorbeeld) wordt dat in veel gevallen alleen maar lastiger. Ik kom hier in de tips verderop op terug.

Minder beweging

Een ander gevolg van minder reizen en online meetingen is dat veel meer zich op dezelfde plek afspeelt. Jij bent dus ook meer op één plek. Bewegen is cruciaal voor herstelhormonen die je nodig hebt om om te gaan met de stress die je ervaart. Het gevaar is dat je meer gaat piekeren op de bank (he, alweer op nagenoeg dezelfde plek!).

12 manieren om te ontspannen als je hoogsensitief bent

Discipline kan een uitdaging zijn

Kun je niet goed plannen of structuren, dan kan het thuiswerken ook op die manier een uitdaging vormen. Hoogintelligente en hoogbegaafde HSP kunnen hier ook wat sneller last van hebben. Dat komt door de veelheid aan mogelijkheden. Een werkplek limiteert mogelijkheden wat rust geeft aan een brein wat door snelheid alle kanten op kan gaan en soms te maken heeft met teveel mogelijkheden.

Minder me-time

Je bent meer thuis, maar als je huisgenoten/gezinsleden hebt zijn die natuurlijk óók meer thuis. Daar gaat je dag voor jezelf of rustig thuiswerken. Ik hoor dit in de praktijk regelmatig. Verderop ga ik in op hoe je hiermee om kunt gaan. Ook kan de rust verstoord worden door de aanwezigheid van de huisgenoot. Ze kunnen lawaai veroorzaken wat af kan leiden van het werk en daarmee een stressreactie kan oproepen.

Instagram Stephanie deelde hierover: Wanneer de huisgenoot thuis werkt of verlof heeft geeft dat ‘ongecontroleerd’ lawaai.

Alleen of eenzaam voelen

Zijn er geen huisgenoten dan voelt het thuiswerken voor HSP soms best alleen en kan het eenzame gevoelens oproepen. Samen met de andere maatregelen die je beperken in er even uit te kunnen kan dat isolerend werken en pittig zijn. Dit kan gepieker en overdenken in de hand werken.

Behoefte aan sociale verbinding

Maar of je nu alleen of met andere huisgenoten leeft, de behoefte aan sociale verbinding geldt voor veel HSP. Face to face contact en de verbinding is belangrijk. Hierdoor is het lastiger om vragen te stellen of door te kunnen met je werk, omdat je langer op antwoord moet wachten.

Instagram Judith en Sandra wisten dat treffend te verwoorden:

Judith: Sociale verbinding en betrokkenheid ontbreekt. Stukje betekenisgeving in samenzijn.

Sandra: Ik mis het contact met collega’s en de verbinding met het bedrijf is minder.

Lange tijd achter een beeldscherm

Mensen moeten duidelijk wennen dat nu bijna alles via een scherm gaat. Ook manieren om hier mee om te gaan moeten soms nog uitgevonden worden. Meetings, netwerkbijeenkomsten, 1 op 1 overleg, alles gaat tegenwoordig via een beeldscherm én de hele dag door. In sommige gevallen worden er ad hoc nog meer of langere vergaderingen gepland en voor je het weet zit je de hele dag achter een scherm en raak je uitgeput. Input door middel van de informatie is al één ding, een verlicht beeldscherm erbij is niet iets waar onze ogen aan gewend zijn en zorgt dus voor een extra bron aan prikkels. In online gesprekken in de praktijk attendeer ik mensen er regelmatig op dat ze af en toe ook even weg kunnen kijken van het scherm.

Onderprikkeling

Een te weinig aan prikkels kan weer leiden tot onderprikkeling, dit zie je sneller ontstaan bij de HSP/ HSS, extraverte HSP (krijgen energie van sociaal contact) en hoogbegaafde HSP. Al helemaal in deze tijd met sociaal beperkende maatregelen. Het is daarom belangrijk om goed jouw balans in de juiste hoeveelheid prikkels te leren kennen. Dit kan per situatie verschillen, belangrijk hierbij is daarom dat je dit goed met jezelf leert afstemmen.

6 praktische tips bij thuiswerken voor HSP:

1. Routine

Houd elke dag zoveel mogelijk dezelfde routine aan, voorspelbare momenten geven namelijk rust. Vooral nu er in deze tijd al genoeg onzekerheid leeft op allerlei fronten.

2. Baken je grenzen af en wees duidelijk

Laat mensen weten wanneer je wel en niet bereikbaar bent. Zowel op werkgebied als thuis met huisgenoten. Het stellen van grenzen geeft iedereen duidelijkheid en creëert rust.

3. Zorg voor voldoende korte breaks

Neem regelmatig even een korte pauze van je beeldscherm. Strek je benen of sluit je ogen en haal even diep adem. Merk je dat je gestressed bent, kijk dan of een van deze ademhalingsoefeningen je kunnen helpen.

4. Creëer een schakel-ritueel

Kijk eens wat er bij jou past om te schakelen van privé naar werk en aan het einde van je middag terug naar privé. Meer over het effect van rituelen.

5. Baken je tijd binnen het werk af

Ben je steeds weer uit je concentratie als de telefoon gaat? Als je werk het toelaat, zorg dan voor vaste tijden dat je goed bereikbaar ben en doe dan even geen intensievere klussen.

6. Zorg goed voor je zintuigen

Gevoeliger reageren met je zintuigen heeft natuurlijk nadelen maar ook voordelen waar je gebruik van kunt maken. Bijvoorbeeld een fijne geur, prettig muziekje, plantje of mooie bloemen op je bureau. Een extra lekker kopje thee of koffie kan ook heel fijn zijn!

Vond je dit leuk? Deel met anderen:

  •  
  •  
  • 105
  •  
  •  

Bewaar voor later op Pinterest:

Thuiswerken voor HSP

Ook interessant

Nog geen reacties. Reageer hieronder!


Schrijf een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *