We weten inmiddels uit allerlei onderzoeken dat meditatie goed voor je is. Het levert heel wat voordelen op, zoals bijvoorbeeld meer ontspanning en een verbeterde concentratie. Ook blijken depressieve gevoelens te verminderen en kun je je er in het algemeen prettiger door voelen. Ideaal en zeker heilzaam als je hoogsensitief bent.
Maar wat doe je als je er helemaal niet van houdt om in lotushouding op een kussentje te zitten of iets in die trant? Daarvoor heb ik in dit artikel 5 alternatieven voor meditatie voor je op een rijtje gezet.

Wat is meditatie eigenlijk?

Meditatie gaat over het aandachtig observeren van je ervaringen in het moment, zonder jezelf te veroordelen voor die ervaringen en de reacties die ze vervolgens teweegbrengen. Monnik Thich Nhat Hanh zegt er het volgende over: “Mediteren is niet vechten met een probleem. Mediteren betekent observeren.” 

Voordelen van mediteren

Er zijn heel wat voordelen van mediteren. Wanneer je hoogsensitief bent helpt het je bijvoorbeeld om meer ruimte te geven aan je diepgaande wijze verwerking van situaties. Hierdoor raak je minder snel overprikkeld.
Een ander voordeel is dat meditatie mildheid en zelfcompassie bevordert. Je oordeelt immers niet, je observeert alleen. Hoogsensitieve mensen zijn veelal hard voor zichzelf. Milder en met compassie leren kijken naar jezelf is dan ook belangrijk als je hoogsensitief bent. Als je naast je hoogsensitiviteit ook een afwijzingsgevoeligheid (rejection sensitivity) hebt ontwikkeld, is het zelfs extra belangrijk om te werken aan meer mildheid en zelfcompassie.
Kortom, genoeg redenen om mediteren alleen maar toe te juichen. Maar wat mij betreft dan wel zo, dat het leuk of haalbaar voor je is. Het past simpelweg niet bij iedereen om te mediteren met je ogen dicht op een kussentje. Voor hoogsensitieve mensen die geneigd zijn om te piekeren kan ondertussen iets gaan doen (zonder dat je daar al teveel over na hoeft te denken) er bijvoorbeeld voor zorgen dat je juist beter situaties kunt overdenken.

5 alternatieven voor meditatie op een kussentje:

1. Maak een wandeling in de natuur

Door te bewegen komt het ‘ gelukshormoon’ endorfine sneller vrij, wat het (positief!) denken een stuk makkelijker maakt. Ook als je geneigd bent jezelf klem te redeneren komen je gedachten beter in beweging door zelf ook in beweging te zijn. Gecombineerd met je gevoeligheid als HSP voor omgevingsinvloeden, heb je met een wandeling in de natuur de ideale mix om je gedachten en emoties te observeren.

💡 Als je geneigd bent jezelf te veroordelen, oefen dat met de acceptatie van wat je ervaart.

Zeg achter elke gedachte en/of emotie tegen jezelf:  ik aanvaard dat deze gedachte/emotie er is.

2. Tuinieren met aandacht

Tuinieren werkt stressverlagend, zo blijkt onder meer uit dit onderzoek van de Universiteit van Wageningen. Met je handen wroeten in de aarde verlegt de focus van je hoofd naar je lichaam. Het heeft een rustgevend effect waardoor je gedachten eigenlijk als vanzelf gaan rollen. Ideaal om stil te staan bij wat zich in het moment aandient en te reflecteren op jezelf.

3. Lees een inspirerend boek

Inspirerende boeken kunnen nieuwe invalshoeken geven en soms door de (h)erkenning ook meer innerlijke rust. Nee, je bent niet gek en ook zeker niet de enige. 😉  Wat ook een rol speelt is zingeving en stilstaan bij de zin van het leven. Dit is voor hoogsensitieve mensen vaak een belangrijk onderdeel. Het geeft je meer motivatie om iets te doen. Het geldt natuurlijk ook voor het lezen van een fijne roman.

Dit zijn 3 boeken die ik als inspirerend ervaren heb:

Eveline Helmink – Handboek voor mindere dagen

In dit boek vertelt Eveline Helmink, wat zij doet op dagen dat alles tegen zit. In deze tijd, waarin iedereen alleen maar de leuke dingen deelt, vergeten we bijna dat we ook dagen meemaken die gewoon stom zijn. Bestellen >>

Annek Tol – Hoogsensitiviteit professioneel gezien

Dit boek van Annek Tol is geschreven voor hulpverleners in de geestelijke gezondheidszorg, coaches en zorgcoördinatoren.  Maar zeker ook een aanrader als je meer over je hoogsensitiviteit wilt weten. Bestellen >>

Steven Covey – De 7 eigenschappen van effectief leiderschap

Dit wereldberoemde boek geeft 7 belangrijke eigenschappen aan dat je helpt een leven vanuit jezelf te leven (zowel privé als in je werk). Voor mij van tijd tot tijd een fijne inspiratiebron. Bestellen >>

4. Het huishouden

Of we het nou willen of niet, het huishouden komt elke dag terug. Daarom vinden we het vaak vervelend om te doen. Maar je kunt van deze taken ook een meditatiemoment maken. Zet een lekker muziekje op, doe een lekker geurtje in de oliebrander en reflecteer eens op bepaalde situaties, gedachten of gevoelens in jezelf.

5. Creatief aan de slag

Waarom is creativiteit zo goed voor je? Het vermindert stress en angst en verbetert je stemming. Iets nieuws creëren is vaak een fijne, maar ook zinvolle bezigheid. Belangrijk is wel dat je er plezier in hebt. Voor mensen die perfectionistisch zijn en de lat vaak hoog leggen is het raadzaam iets abstracts te maken, zodat je niet teveel bezig bent met het eindresultaat en of het wel ‘gelukt’  is.
Bij creatief bezig zijn kun je denken aan
  • Fotograferen
  • Knutselen
  • Schrijven (gedicht, blog, verhaal enz)
  • Tekenen of schilderen
  • Een moodboard maken

Doe vooral iets waar je veel plezier in hebt!

Suggesties?

Weet jij nog meer alternatieven voor meditatie? Laat het dan in een reactie hieronder even weten.
Vond je dit leuk? Deel met anderen:
  • 56
  • 80
  •  
  •  
  •  

Bewaar voor later op Pinterest:

5 alternatieven voor meditatie

5 alternatieven voor meditatie

Mijn naam is Maaike Kruijsen, ik ben HSP coach en begeleid hoogsensitieve mensen (HSP) naar een fijn & ontspannen leven.

Ik deel handige tips en informatie over hoogsensitiviteit op deze website en via social media Pinterest, Instagram, Facebook.