Hoogsensitiviteit en de overgang, waar moet je rekening mee houden?

Hoogsensitiviteit en de overgang
6 minuten

Hoogsensitiviteit en de overgang, wat doet dat met je? Je hormonen zoeken een nieuw evenwicht en grote kans dat jij die veranderingen en schommelingen in je lichaam met je sensitiviteit duidelijk voelt.

Hoogsensitiviteit en de overgang

Hoe ga je met de overgang om als je hoogsensitief bent? Over hoogsensitiviteit en de overgang bestaat zover ik weet nog geen wetenschappelijk onderzoek, maar er valt wel wat te zeggen over hoogsensitiviteit en omgaan met fysieke veranderingen. 

De mate waarin je er last van hebt verschilt van vrouw tot vrouw. Dat heeft niet alleen te maken met hoogsensitiviteit, maar ook met allerlei andere, zoals fysieke, factoren. De een heeft er meer last van dan de ander.

Je opmerkzaamheid

Opmerkzaamheid is een van de meest kenmerkende eigenschappen van iemand die hoogsensitief is. Dit geldt zowel voor de dingen die er buiten jezelf gebeuren, maar even goed voor gevoelens, gedachten en fysieke gewaarwordingen in jezelf. Een voordeel daarvan is dat je daardoor bijtijds kunt bijsturen als het nodig is. Wat het niet direct makkelijker hoeft te maken, maar er wel voor kan zorgen dat het draaglijker kan worden.

Moeite met veranderingen

Wat er onder meer aan de grote vraag naar een artikel hierover wel opvalt, is dat er aardig wat hoogsensitieve vrouwen last van hebben. Niet zo vreemd als je rekening houdt met de opmerkzaamheid, wat zeker z’n effect heeft bij hoogsensitiviteit en de overgang. 

Maar ook: HSP’s hebben over het algemeen moeite met veranderingen en moeten vaak wennen. Dat heeft te maken met de diepgaande verwerking, daardoor gaat er tijd overheen voordat indrukken verwerkt zijn. Het wil niet zeggen dat je veranderingen niet leuk vindt, wel dat je even schakeltijd nodig hebt.

Ervaring in de overgang

Desiree, 57 jaar

De overgang begon voor mij met deze klachten:

 * Het uitblijven van menstruaties.

* Tussentijdse bloedingen. 

* Hormonale schommelingen.

* Darmklachten als PDS en voedselintoleranties als lactose en gluten gevoeligheid.

* Totale disbalans in mijn lichaam.

* Opvliegers met hevig nachtzweten.

* Stemmingswisselingen

* Slaapproblemen 

* Vermoeidheid en stress/stemmingswisselingen (het bekende korte lontje) en overprikkeling.

* Het totaal achterwege blijven van de menstruatie na 2 jaar.

* Na het hoogtepunt na 4 jaar begonnen de kilo’s erbij te komen (10 in totaal).

* Meer hoofdpijnklachten dan normaal.

Ik heb ervoor gekozen niet aan de hormoonpreparaten te gaan, omdat mijn darmen al zo gevoelig zijn. Ik heb een orthomoleculair therapeut geraadpleegd en besloten om goede kwaliteit voedingssupplementen in te zetten die specifiek op mij afgestemd waren.

Nu 8 jaar verder begin het zweten en het gewicht te stabiliseren, ik merk dat bijv. pikante gerechten de zweetaanvallen opwekt. Wat mij enorm heeft geraakt is dat je in het begin jezelf totaal niet meer herkent. Ik dacht steeds, wie ben ik, wat gebeurt er met mijn lichaam en psyche? Wat in mijn geval helpt is veel rust, me-time nemen om op te laden en goed naar mezelf luisteren. Niemand is hetzelfde en niet iedereen ervaart hetzelfde.

Lieve mede HSP vrouwen in de overgang: houd moed, het komt goed.

Hormoonschommelingen

Terwijl je lichaam zoekt naar een nieuw evenwicht waarbij je geslachtshormoonspiegels (oestrogeen en progesteron) schommelen, is de kans groot dat je dit opmerkt door veranderingen aan je humeur en diverse fysieke symptomen. Iets wat maandelijks in meer of mindere mate ook aanwezig was. In de overgang is dit vaak onregelmatiger dan de voorspelbare menstruatiedagen (voor wie een regelmatige cyclus had).

Symptomen in de overgang

De diverse symptomen van de overgang kunnen plotseling optreden. Bovendien heb je er weinig controle over.

Je kunt bijvoorbeeld:

  • Ineens chagrijnig worden.
  • Een opvlieger krijgen.
  • Je onrustig voelen.
  • Last hebben van stemmingswisselingen.
  • Slecht slapen.
  • Prikkelbaar worden (en sneller overprikkeld raken).
  • Vermoeid zijn. 

Het zijn als je hoogsensitief bent, allemaal extra prikkels om te verwerken, waarbij je ook niet precies weet wanneer welke symptomen gaan optreden. Kortom, deze periode kan het nodige van je vergen.

4 tips bij hoogsensitiviteit en de overgang

Deze tips zijn er vooral op gericht om zo goed mogelijk met de overgang om te gaan. Je kunt de symptomen namelijk niet sturen. Kijk daarbij goed naar wat voor jou het beste werkt.

1. Zorg goed voor je lichaam

Je lichaam heeft energie nodig voor de veranderingen die er gaande zijn. Zorg er daarom voor dat je je lichaam niet teveel extra belast. Daardoor heeft je lichaam het zwaarder en dit kan doorwerken in de symptomen en andere klachten.

  • Drink voldoende water (zonder toevoeging).
  • Met mate: voedsel en dranken die belastend zijn (zoals met veel suikers of suikervervangers, alcohol of alles wat op een andere wijze belastend voor je is).
  • Beweeg voldoende, dit heeft tal van positieve effecten op je lichaam en je humeur.

2. Geef jezelf de ruimte en tijd

Wees je bewust van de wentijd die je hebt. Neem je tijd om te wennen, om te voelen hoe het voor jou is, om een antwoord te geven aan iemand, om een nieuwe stap te zetten. Het keyword is: geef jezelf de tijd. Het is oké. Hou rekening met de sudder- en hersteltijd die je als HSP nodig hebt.

Ervaring in de overgang

Anoniem, 56 jaar

Mijn hele leven ben ik al gevoelig en introvert. Maar pas op mijn 50e viel het kwartje toen ik een artikel las over HSP.
Op dat moment was ik net in de overgang en zoekende of meer vrouwen in de overgang last hadden van overprikkeling.

Ik werd wel eens vaker moe van grotere gezelschappen of bv. eten in een druk restaurant, maar het was wel te doen en ik hoefde er eigenlijk niets voor te laten. Ook viel het niemand op. Op tijd naar bed en de volgende ochtend weer fris & fruitig.

Inmiddels ben ik 6 jaar verder, postmenopauzaal en raak ik bij het minste al overprikkeld. Een vriendin op bezoek, iets op tv dat indruk maakt, een radio die te hard staat, na een paar uurtjes werken (in de zorg) of druk verkeer. Ik word bleek, hologig en het opladen duurt veel langer. Soms dagen.

Het lijkt ook of ik alle pijntjes en ongemakken die horen bij deze fase van het leven veel sterker voel dan bv. mijn vriendinnen. Ik vind het een ingewikkelde fase. Moet mezelf, ook qua HSP,  een beetje opnieuw uitvinden.

Ik heb veel baat heb bij klassieke homeopathie. Omdat er bij de uitgebreide anamnese naar je hele systeem gekeken wordt, helpt het mij zowel bij de overgangsklachten als de overprikkeling. De scherpte gaat er daardoor wat van af.

3. Zorg voor een helder ritme

  • Nu je lichaam wat van slag is, helpt het om daaromheen een vast ritme te hebben. Dit geeft zowel je lichaam als brein rust, omdat je weet waar je aan toe bent. Het mag af en toe best lastig zijn, hou je er toch globaal aan. Voor wie streng voor zichzelf is: overdrijf het niet, wees flexibel.
  • Voeg wat rituelen toe aan je levens als je ze nog niet had. Lees ook de kracht van dagelijkse rituelen voor HSP.

4. Wees lief voor jezelf

  • Je zult misschien merken dat je op bepaalde momenten minder kunt hebben of misschien wel ineens chagrijnig bent, omdat je hormonen aan het rond schommelen zijn. Wees dan niet te streng voor jezelf, maar geef jezelf een knuffel (of vraag er eentje van iemand om je heen). Het hoeft niet altijd goed te gaan, mindere dagen horen er bij.
  • Neem voldoende tijd voor jezelf. Check daarvoor ook even het ideale me-time recept. Vooral als je het even zwaarder hebt is het belangrijk daar extra tijd voor vrij te maken. Dit helpt je namelijk herstellen en weer opladen. Check ook de 33 x me-time inspiratie.
  • Mediteren of als dat niets voor je is, bijvoorbeeld deze 5 alternatieven voor meditatie kan ook bijdragen aan meer mildheid naar jezelf.
  • Zeg nee als je een grens voelt. Het voelt wellicht ongemakkelijk, maar bedenk je dat jezelf juist ruimte geeft. Voelt het egoïstisch? Check dan eens hoe het zit met jouw verantwoordelijkheidsgevoel & gevoeligheid voor afwijzing.

Ervaring in de overgang

Ria, 53 jaar

Dat ik het af en toe behoorlijk warm kreeg, linkte ik niet direct aan de overgang. Totdat ik in korte tijd beide ouders verloor, in een emotioneel zware periode terecht kwam en overspoeld werd door overgangsklachten: opvliegers, angstgevoelens, hoofdpijn, onrustige benen, pijnlijke spieren, slecht slapen en stemmingswisselingen.

De baan die ik had, zorgde voor veel stress waardoor ik op sommige dagen niet in staat was om te werken, omdat ik misselijk en met bonkende hoofdpijn volledig uitgeschakeld op de bank lag. Dit was voor mij het moment om hulp te zoeken. Niet alleen voor het rouwproces waar ik in zat, maar ook om te leren hoe ik moest omgaan met alle prikkels en goed voor mezelf kon gaan zorgen. Ik wandel nu elke dag, doe aan yoga, mediteer en schilder. Het gaat nog niet altijd goed, maar wel steeds beter. 

Het klinkt misschien gek, maar heftige periodes in je leven brengen ook iets moois. Ik ben op zoek gegaan naar een andere baan en kom er steeds meer achter wat ik wil, maar vooral wat ik niet meer wil. Wat voelt goed voor mij? In het najaar start ik met een opleiding waar ik nog meer ga leren over hooggevoeligheid (en mezelf). Ik wil anderen gaan helpen bij het inzetten van alle mooie HSP-eigenschappen. Die zijn er tenslotte genoeg. 😉

Hoogsensitiviteit en de overgang, wat helpt jou?

Zit je in de overgang en zijn er bepaalde dingen die jou goed helpen? Deel ze hieronder ter inspiratie voor anderen.

Vond je dit leuk? Deel met anderen:

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Bewaar voor later op Pinterest:

Hoogsensitiviteit en de overgang

Ook interessant

2 Reacties

  1. Wat mij helpt is indd sudder dagen in lassen,extra gezond eten met de juiste supplementen erbij, vergeet de collagen niet ivm spier en gewricht pijn, de aardings mat is ook een uitkomst, bewust aarden, uit je hoofd in je lijf, de natuur in! Ik geef het ook aan bij collega’s ik kan me minder goed concentreren en tenslotte iets minder gaan werken! Tijd voor mezelf, lezen, wandelen fietsen! Niks moet meer ben makkelijker geworden dus dat is wel voordeel!

  2. Ik ben erg open over wat er met me aan de hand is, ik schaam me niet voor mijn opvliegers bijvoorbeeld. Zo creëer ik begrip van mijn man, kinderen en collega’s.


Schrijf een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.